Potrivit studiului recent publicat de Federatia Europeana a Producatorilor de Parchet (European Federation of the Parquet Industry – FEP), acest produs ramane in continuare dorit si des utilizat in Europa.
Anul trecut, in comparatie cu anul 2005, productia si consumul au inregistrat cresteri.
Productia totala a membrilor FEP a crescut cu un procent de 2,02% si a ajuns la un volum record de 98 milioane metri patrati. Decisiva in inregistrarea acestui rezultat a fost productia din Germania, care a crescut cu 10,37% si din Polonia (+13.54%).
Potrivit studiului, o tendinta pozitiva a fost inregistrata si in Olanda (+14.36%), dar si in Romania, unde cresterea s-a cifrat la 146.15%.
„Impactul noilor capacitati de productie puse in functiune in ultimii an in unele tari s-a resimtit in productia totala de parchet si a devenit vizibil in 2006”, se arata in studiul FEP.
Vanzarile de parchet laminat, in scadere
Parchetul laminat a pierdut teren (avand o cota de 2%), in timp ce parchetul solid si cel de tip mozaic au aratat o tendinta de crestere si detin cote de piata de 16%, respectiv 3%.
In ciuda unor sincope, parchetul „multilayer” (in mai multe straturi), a ramas liderul detasat al pietei, cu 79%.
La nivel de state, Suedia a ramas in continuare lider, cu 17,62% din productie, urmata de Polonia, cu 13,28% si Germania, cu 13,18%.
Consumul de parchet a crescut de asemenea pe parcursul anului trecut cu 5,55% in special datorita vanzarilor de pe piata Europei de Est. Belgia a inregistrat un consum cu 10,61% mai mare, alte tari cu evolutie pozitiva la acest capitol fiind Elvetia (+9.65%), Spania (+7.03%) si Franta (+7.05%).
Cresterea a fost mai mica in Austria (+1.31%), Italia (+1.52%), dar si in tarile Scandinave (+0.81%).
Scaderi usoare s-au inregistrat pe pietele din Germania (-0.11%) si in Olanda (-0.85%).
Pe ansamblu, consumul a ajuns la circa 100 milioane metri patrati. In comparatie cu anul 2005, Germania ramane cea mai importanta piata europeana, cu o cota de 19%. Spania si Italia ocupa locurile doi si trei, inaintea Frantei.
Operatorii din piata, optimisti privind vanzarile
Natural Wood Floor, una dintre cei mai importanti jucatori de pe piata parchetului din Romania, estimeaza o crestere de cel putin 50% la vanzarile din 2007. Anul trecut, vanzarile companiei s-au dublat fata de 2005.
O alta firma importanta, Interdecoratiuni estimeaza o crestere de 15% a cifrei de afaceri din 2007, pana la aproximativ 1,3 milioane de euro.
Producatorul de parchet finlandez Karelia, ce a cumparat anul trecut compania Larodan din Baia Mare, vizeaza o marire a productiei la un milion de metri patrati in 2008, simultan cu majorarea numarului de angajati pana la 150-200, la sfarsitul anului 2007.
Conform companiei finlandeze, marirea capacitatii de productie in Romania va intari operatiunile Karelia, prin extinderea vanzarilor in Estul Europei.
Pe piata parchetului mai activeaza, printre altele, Diana Forest din Bacau, ITS & Co din Onesti, Silvania din Satu Mare, Brafor din Brasov, Petroforest din Piatra-Neamt, si Star Wood din Onesti.
Alte companii care activeaza in domeniul prelucrarii lemnului sunt Kronospan, Holzindustrie Schweighofer si Egger.