„Limita de durere a proprietarilor de spatii comerciale este joasa. Dupa un an in care nu au facut pasi in aceasta directie, acum este normal ca acumularea unor datorii sa faca mai dinamica trimiterea in instanta a datornicilor. Totusi, cazurile sunt izolate. Nu putem discuta de un fenomen in acest sens”, spune avocatul Adrian Ciurtin, pentru DailyBusiness.ro.
Adrian Ciurtin este membru Key People
Dupa un 2009 in care pe piata spatiilor comerciale s-a discutat doar de scaderi ale nivelului chiriilor si alte facilitati pe care proprietarii le-au oferit retailerilor pentru a-i pastra in magazine, anul acesta proprietarii de spatii comerciale au ajuns la un prag limita cand vine vorba de recuperarile datoriilor, iar numarul somatiilor de plata sau cererilor de demarare a procedurilor de insolventa s-au inmultit.
Printre cele mai recente cazuri se numara doua cereri de demarare a procedurii de insolventa inaintate de centrul comercial Liberty Center din sectorul 5 al Capitalei impotriva operatorului de cafenele Delta MTG Services si a operatorului de magazine de accesorii I&J Fashion.
Acestea nu sunt singurele probleme pe care mall-ul bucurestean le-a avut cu retailerii. Spre exemplu, firma Textil Fashion Trading a fost obligata in instanta sa plateasca catre proprietarul centrului comercial restante de peste 600.000 lei proveniti din chirie plus penalitati de peste 100.000 lei.
Un alt dezvoltator care a cerut demararea procedurii de insolventa impotriva mai multor retaileri prezenti in centrul comercial din portofoliu este compania EuroInvest Intermed, dezvoltatorul si proprietarul mall-ului Grand Arena din sudul Capitalei.
EuroInvest a inaintat la Tribunalul Bucuresti la finalul lunii decembrie mai multe solicitari de demarare a procedurii insolventei impotriva unor retaileri prezenti in centrul comercial, printre care operatorii magazinelor Super Sport si Cavalliere, dar si compania care opereaza cafenelele Costa Coffee.
Ermes Holding, dezvoltatorul parcurilor de retail Era din Iasi si Oradea, a depus de asemenea luna aceasta o ordonanta de plata impotriva Sprider Stores, care se adauga altor cateva inregistrate pe Tribunalul Bucuresti lunile trecute.
Datoriile retailerilor sunt rezultat al vanzarilor slabe din cadrul mall-urilor, ca urmare a traficului scazut. Desi aceste sume ar putea fi platite, unii retaileri prefera sa supuna unor presiuni de acest tip proprietarii de mall-uri pentru a rezilia contractele de inchiriere si a inchide magazinele care nu sunt rentabile, cred unii analisti.
Casa de avocatura Ciurtin si Asociatii se ocupa in prezent de mai multe cazuri de acest tip. „Cea mai mare restanta de plata a fost acumulata in circa 5-6 luni”, spune Ciurtin, care adauga ca proprietarii de spatii comerciale sunt inca destul de permisivi cu aceste cazuri de neplata si incearca gasirea unor solutii cum ar fi restructurarea platilor, de tipul: Nu platesti 6 luni, dar restitui apoi banii dupa un plan de comun acord.
„Retailerii sunt legati prin contracte ferme si pe termen lung de spatiile comerciale pe care le opereaza, insa acum au o pozitie de forta conjuncturala”, spune Ciurtin, care adauga ca proprietarii de spatii sunt permisivi, insa doar atat cat le permite institutia finantatoare.
Orice problema de natura comerciala dintre retailer si proprietar se incearca sa fie rezolvata in prima instanta pe cale amiabila. In plus, in prima faza, avocatii folosesc ca prima procedura in instanta convoarea la conciliere si nu somatia de plata sau demararea procedurii de insolventa.
De altfel, si proprietarii de spatii comerciale propun retailerilor restructurari ale datoriilor.
Chiar daca proprietarii sunt inca permisivi pentru ca bancile permit acest lucru, discutiile cu finantatorii proiectelor de retail sunt foarte dure, iar proprietarii de spatii incep sa simta securea deasupra capului.
„Intr-adevar, bancile inca nu au inceput sa execute creante mari, insa nu putem sti ce se va intampla maine”, mai spune avocatul. In acest context, preintampinarea acumularii unor datorii este extrem de importanta pentru proprietari, pentru a-si mentine relatiile cu bancile.