- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Radiografia agentiilor imobiliare medii si mici – indatorate si cu viitor incert

26 Sep, 13:21 • Redactia DailyBusiness
Profilul companiilor de real estate mici si medii din Bucuresti este caracterizat de o rata scazuta a productivitatii, de circa 850 euro pe luna pe angajat, si de un grad mare de indatorare, care ajunge la 88%, potrivit unui studiu efectuat de Century 21 Romania.
Radiografia agentiilor imobiliare medii si mici - indatorate si cu viitor incert

Gradul mare de indatorare face foarte greu de obtinut credite bancare pentru aceste agentii, potrivit vice-presedintelul Century 21 Romania, Gabriel Alexandru.

Segmentul agentiilor mari a inregistrat o crestere de zece ori a afacerilor in 2005, fata de 2001, in timp ce agentiile medii si mici au crescut de doar patru ori.

In medie, un agent imobiliar din aceste companii incheie 0,65 tranzactii pe luna, iar indicativul parcurge un trend descendent.

Rentabilitatea economica (raportul dintre profitul net si total active) este de 7%, iar rentabilitatea financiara (raportul dintre profitul net si capitalul propriu) este de 61%.

Din studiul efectuat de companie reiese ca agentiile medii au circa 6 angajati, dintre care 4 agenti imobiliari si o cifra anuala de afaceri de 58.000 euro, realizand un profit mediu lunat de peste 4.700 euro.

Studiul arata, de asemenea, ca in ultimii ani cateva sute de agentii imobiliare noi au aparut piata romaneasca. Pentru 2007, compania estimeaza ca pe piata vor fi peste 800 de agentii, iar in 2008 numarul agentiilor imobiliare va ajunge la 1.000.

Un procentaj de 75% din cei intervievati in cadrul studiului au declarat ca nu este dificil de infiintat o agentie noua.

Fluctuatie ridicata de personal

Fluctuatia de personal si experienta sunt alte probleme ale agentiilor medii si mici din Bucuresti, astfel media de experienta a agentiilor imobiliare este de 7 ani, iar peste 60% din agentii imobiliari au experienta pe piata de 4 ani.

Circa o treime din agentii imobiliari isi schimba anual agentia.

Pentru a contracara aceste minusuri, 56% din agentiile imobiliare bucurestene ofera sesiuni de training intern, in timp ce doar 12% aleg sa recurga la specialisti si sa ofere cursuri externe, iar 20% dintre agentiile imobiliare nu ofera nici un fel de training angajatilor.

„Rata de fluctuatie mare este rezultatul faptului ca agentiile nu ofera agentilor perspective de promovare si de profesionalizare, dar este scos in evidenta si faptul ca aceste agentii nu isi recruteaza bine personalul”, a precizat Gabriel Alexandru.

In ciuda productivitatii scazute si a fluctuatiei, 63% dintre managerii de companii imobiliare mici si medii sunt multumiti de agenti imobiliari si cred in proportie de 70% ca perceptia clientilor vizavi de agenti este una buna.

„Odata cu aplicarea normelor europene de profesionalizare a agentiilor, multe din aceste agentii vor iesi de pe piata. Oricum, in ultimii ani, agentiile imobiliare mari au acaparat mult din cota de piata a acestor companii. La sfarsitul lui 2005, spre exemplu, cifra de afaceri a primelor 20 de companii imobiliare bucurestene intervievate a crescut de aproape 11 ori, fata de 2001, in timp ce a ultimelor 20 doar de 4 ori”, a explicat Alexandru.

Tranzactiile cu terenuri, in topul preferintelor

Totusi 55% din agentiile mici si medii se asteapta sa-si dubleze sau tripleze cifra de afaceri. Principalele segmente ale pietei imobiliare care ii tenteaza sunt tranzactiile cu terenuri in proportie de peste 46% si cele cu locuinte noi in proportie de 17,1%, doar 5% din agentii fiind inca interesate de tranzactiile cu apartamente vechi.

Studiul Century 21 a fost efectuat in primul trimestru al acestui an, pe baza informatiilor furnizate de managerii si proprietarii a 115 agentii imobiliare din Bucuresti si judetul Ilfov, reprezentand 25% din piata de specialitate.

Obiectivul Century 21 in Romania: 100 de agentii in 5 ani

Compania Century 21 a intrat pe piata romaneasca la inceputul acestui an, iar in prezent au fost acordate doua francize pe piata romaneasca. Obiectivul companiei in Romania este o retea de 100 de agentii in cinci ani.

„Pana la sfarsitul lui 2008 avem ca obiectiv cinci francize pe piata romaneasca, insa e posibil ca numarul sa fie si mai mare, pentru ca deja din anul pregatitor am acordat doua francize, desi nu aveam in plan acordarea francizelor in acest an”, a explicat, pentru DailyBusiness, Gabriel Alexandru.

Acesta a adaugat ca redeventa initiala pentru o franciza Century 21 este de 70.000 lei (circa 21.000 euro), iar una dintre cerintele francizorului este ca locatia agentiei care isi doreste o franciza sa fie la strada.

Reteaua de agentii imobiliare Century 21 Romania este detinatoarea francizei master al companiei americane Century 21Real Estate LLC, cel mai mare francizor de agentii imobiliare din lume.

Compania Century 21 detine peste 8.000 de agentii in intreaga lume, sistemul fiind lansat in SUA in 1971.

Century 21 Real Estate este subsidiara Realogy Corporation, corporatie care mai are o subsidiara pe piata romaneasca, compania de consultanta imobiliara Coldwell Banker.

Urmărește Daily Business pe Google News