Firmele care vizau extinderea activitatii pe piata din Romania sau gasirea unui sediu cu o reprezentativitate mai mare a trebuit in primul trimestrul al anului 2009 sa amane aceste intentii pana la refacerea planurilor de afaceri.
„Firmele au pus in asteptare planurile legate de sediu, datorita faptului ca au aparut alte prioritati necesitand o atentie imediata: reevaluarea planului de afaceri, a bugetelor, deci implicit, aspecte cu influenta directa asupra deciziei de mutare si asupra dimensiunii activitatii si a numarului de angajati”, a spus Mirela Raicu, partener Esop.
„De asemenea, un alt factor important a fost acela legat de perceptia asupra nivelului chiriei la momentul de fata, care, desi diminuat fata de 2008, nu pare suficient de atractiv fata de perspectivele de business din 2009 si 2010”, a adaugat aceasta.
Este important ca fiecare companie, inainte de a lua o decizie legata de sediu, sa revizuiasca procesele interne pentru urmatorii 3 ani si numarul de oameni necesar derularii lor, astfel incat sa aiba o perspectiva revizuita asupra spatiului necesar, a precizat Mirela Raicu.
Un al doilea pas il reprezinta existenta in piata a unor spatii ale caror conditii comerciale sa fie corelate cu actuala realitate economica si sa reprezente solutii viabile pentru chiriasii care cauta in primul rand un nivel de chirie sustenabil si o flexibilitate mai mare a termenilor contractuali.
„Criza economica cu siguranta aduce si oportunitati de relocare pentru companiile medii si mari care si-au conturat necesarul de spatiu pentru urmatorii 3-5 ani, deoarece pot sa securizeze un spatiu de o calitate mai buna, cu un nivel de chirie competitiv si cu conditii comerciale mai flexibile decat in trecut, fie prin preinchirierea cladirilor cu termen de livrare 2010-2011, fie prin inchirierea spatiilor care au devenit disponibile acum in cladiri bine pozitionate care in ultimii ani au avut un grad de ocupare de 100%”, a mai spus Mirela Raicu.