La inceputul anului, gradul de neocupare declarat in mall-uri era de 10-15 % in Bucuresti si 20-40% in provincie, retailerii orientandu-se cu precadere catre chiriasii ce ofera produse pentru cei cu venituri mai mici.
Cele mai putin afectate segmente ale acestui sector de piata au fost in primele 6 luni ale anului: restaurantele, magazinele de accesorii si spatiile destinate divertismentului si modei.
Unul din cele mai afectate sectoare care insa este pe cale de a-si reveni inaintea mall-urilor este cel al spatiilor comerciale stradale, prin revigorarea zonei vechi, pietonale cu restaurante si cafenele.
Pe acest segment preturile isi vor pastra tendita de scadere, dar in marje mici de aprox. 5%. Exceptie va face Centrul Istoric, existand o cerere foarte mare de spatii in aceasta zona, asa cum reiese si din grafic.
Din proiectele de mall-uri anuntate in 2008 – 2009, putine sunt cele la care se lucreaza efectiv, multe fiind stopate in diverse faze sau chiar neincepute. Se lucreaza la: Era Shopping Park Iasi- faza a 2-a, Gold Plaza Baia Mare, Polus Center si Auchan Constanta.
In 2010 au fost date in folosinta in afara de Sun Plaza, Atrium Center Arad si Polus Constanta. Au fost anuntate si cateva noi santiere: extinderea parcului de retail Baneasa cu inca 25.000 mp, constructia Vitan Outlet (12.300 mp), Pallady Shopping Center (100.000 mp), AFI Bucurestii Noi (36.000 mp), si a unui parc de retail in sud estul Bucurestiului de 90.000 mp. In total 264.300 mp ce se preconizeaza a se da in folosinta pana in 2013.
O caracteristica a anului 2010 este si aparitia unor magazine mici, de cartier, cum ar fi: Red Market- Mega Image, Carrefour Market, Mic.Ro.
Reducerea chiriilor pentru spatiile comerciale a fost o alta consecinta a crizei economice care s-a realizat in paralel cu renegocierea contractelor pe 1- 2 ani in medie. Ca valoare , chiriile s-au redus in medie cu 10 – 20%.
Preturile de inchiriere au avut un trend descendent situandu-se intre 15-30 euro in zonele de cartier si mergand pana la 40-60 euro pe zona ultracentrala.
Efortul comerciantilor de a se mentine pe piata va stimula promotii intense pe intreaga perioada a anului, va duce la cresterea numarului de magazine tip discount, ajungand la o buna acoperire teritoriala de catre acestea, in paralel cu intrarea pe piata a noi lanturi de centre comerciale de anvergura mai mica decat marile centre comerciale, cum ar fi Lidl sau Plus.