Romania este atractiva in ceea ce priveste piata de investitii imobiliare, datorita potentialului economic, cu o populatie numeroasa ale carei venituri cresc, dar si datorita integrarii in Uniunea Europeana, precizeaza studiul „Business Guide to Romania” al PricewaterhouseCoopers.
Potrivit unor date PricewaterhouseCoopers, citate de Luciana Petrescu, communication manager al Regatta, piata imobiliara din Romania este a doua din lume ca si atractivitate, dupa cea din Manhattan (SUA).
In prezent, in Europa fondurile de investitii obtin randamente intre 3-6%, in Europa de Est intre 5-8% si in Romania intre 7-10%. Aceaste valori sunt date de riscul asumat de fondurile de investitii. Diferenta intre valori este in functie de tipul si valoarea proprietatii, de chiriasi, sau de legislatie, sustine studiul PwC citat de Luciana Petrescu.
Cele mai semnificative trenduri observate in urma aderarii Ungariei la UE au fost cresterea numarului de investiti straine, a numarului de dezvoltatori imobiliari care planifica lansarea unor noi proiecte rezidentiale si valoarea crescuta atat a proiectelor cat si a investitiilor pe segmentul total de piata.
Pe termen scurt, segmentul rezidential va continua sa garanteze cele mai consistente profituri. Segmentul spatiilor de birouri nu-si pierde din atractivitate, insa potrivit studiului PwC , viitorul apartine spatiilor industriale si de logistica.
Comparativ cu tarile vecine, in Romania, pretul pe metru patrat pentru proiectele rezidentiale este inca mic. Daca in Varsovia, Praga sau Budapesta preturile variaza intre 1.200 si 5.000 euro, in Bucuresti, costul pretului pe metru patrat este intre 800 si 2.500 euro. Se estimeaza insa ca preturile se vor dubla in urmatorii 3-5 ani.
In ceea ce priveste spatiile de birouri, deoarece pretul pe metrul patrat creste semestrial, iar nivelul chiriilor este aproape constant, rata de amortizare a investitiei este estimata a atinge o medie de 10-12 ani. Desi tendinta este sa scada in acelasi ritm ca si in celelalte tari europene, rentabilitatea este mai mare in Romania, ceea ce atrage noi investitori.
PricewaterhouseCoopers este prezenta pe piata din Romania din 1991 si are ca domenii de activitate, printre altele, consultanta in afaceri si managementul riscului.