Peste 1,8 milioane metri patrati de centre comerciale noi au fost anuntati in Romania pana la sfarsitul lui 2009, fara a include aici extensiile centrelor comerciale deja existente. Astfel, spatiul de retail raportat la mia de locuitori va creste de la 40,9 mp in 2007, la 127 mp pana la finalul lui 2009.
In Romania stocul actual de spatii comerciale este de 910.000 mp.
Primele pozitii in clasamentul european al dezvoltarii de noi centre comerciale sunt ocupate de Rusia si Ucraina, urmate de Spania.
In Rusia, au fost anuntati spre livrare 3,2 milioane metri patrati de spatii comerciale noi in 2008-2009, in Ucraina – 2,8 milioane mp, iar in Spania – 1,98 milioane mp.
Romania depaseste in aceasta privinta tari din regiune ca Polonia, unde se vor livra 1,5 milioane mp si Bulgaria cu 500.000 mp.
„Principalul motiv pentru care tara noastra este atat de atractiva pentru dezvoltatorii internationali de centre comerciale este reprezentat de stocul extrem de redus de spatii comerciale moderne date in folosinta”, a declarat Razvan Gheorghe, directorul Cushman & Wakefield Activ Consulting.
„Astfel, daca media din Uniunea Europeana este de peste 195 mp la mia de locuitori, in Romania avem doar 40,9, in timp ce Cehia are deja 158,5 mp la mia de locuitori, Polonia 142 mp la mia de locuitori, iar Ungaria 120 mp la mia de locuitori. Stocul redus, marimea pietei, cresterea economica si imbunatatirea puterii de cumparare din ultimii ani fac din Romania una din principalele destinatii pentru dezvoltatorii internationali, fapt demonstrat de numarul mare de proiecte anuntate”, a adaugat Gheorghe.
In total, in Europa vor fi livrati pana la finalul lui 2009 peste 22 de milioane metri patrati de centre comerciale noi.
Anul trecut s-au inaugurat in total 8,2 milioane mp in Europa, reprezentand 320 de centre comerciale noi si 54 de extinderi. Din aceasta suprafata, peste 256 000 mp de centre comerciale noi si extensii au fost inaugurati in Romania, fapt care reprezinta o marire a stocului cu 39,2% in 2007.
In Europa vor fi inaugurati anul acesta putin peste 11 milioane mp. Aceeasi suprafata este previzionata si pentru 2009, aducand totalul suprafetei de centre comerciale europene la 134 milioane mp pana la sfarsitul lui 2009, de la valoarea actuala de aproape 112 milioane mp (aceasta insemnand o crestere de 20%).
Numai in Romania vor fi inaugurati peste 1,8 milioane mp, tara noastra devansand din acest punct de vedere tari recunoscute pentru proiectele lor de retail precum Polonia, Cehia sau chiar Marea Britanie (aceasta din urma avand 1,2 milioane de mp anuntati).
Cu privire la situatia pe plan european, Boris van Haare Heijmeijer, Head of European Retail Services la Cushman&Wakefield, a declarat ca boom-ul actual in dezvoltarea centrelor comerciale va continua si in perioada urmatoare, pana in 2009 stocul suplimentandu-se cu 20%.
„Cele mai multe dintre aceste dezvoltari sunt in Europa Centrala si de Est, unde stocul de spatii noi de retail porneste de la o valoare foarte scazuta, in timp ce pietele mai mature de centre comerciale continua sa joace un rol cheie in revigorarea centrelor oraselor”, a precizat Boris van Haare Heijmeijer.
In privinta efectului crizei creditelor asupra dezvoltarii de centre comerciale, reprezentantul C&W a declarat: „Un numar mic de proiecte din Marea Britanie au fost amanate din cauza unor motive ce tin de finantare sau preturi, dar dincolo de acest fapt, in restul Europei nu sunt semne ca prezenta criza a creditelor are o influenta asupra dezvoltarilor de centre comerciale anuntate”.