Prezenta Romaniei intre tarile cele mai interesante pentru marci de renume internationale se datoreaza puterii de cumparare in crestere inregistrata in ultimii ani, imbunatatirii indicatorilor economici generali, stabilitatii politice si deschiderii unor centre comerciale moderne, la standarde internationale, atat in Bucuresti, cat si in provincie, se arata in raportul CBRE.
Aceste noi destinatii comerciale (precum Baneasa Shopping City, Polus Center Cluj Napoca, Mures Mall, European Retail Park Sibiu) au reprezentat o oportunitate pentru brandurile cunoscute, prin prisma faptului ca planurile de expansiune au coincis in mod fericit cu aceste deschideri.
Chiar daca anul 2009 este marcat de criza financiara mondiala, Romania este in continuare interesanta pentru branduri de renume international, care si-au deschis recent primele magazine in Bucuresti. Nume precum C&A, Decathlon, Imaginarium, Mladinska, Glou, Cortefiel sau Peacocks au inaugurat anul acesta primele magazine pe piata locala, iar branduri ca GAP, Bebe, Vero Moda, Jack&Jones vor deschide in perioada urmatoare primele magazine din Romania.
Printre tarile care au atras cei mai multi retaileri internationali noi in 2008 au fost Arabia Saudita, Kuweit, Serbia, Indonezia, potrivit studiului.
Desi pe aceste piete au intrat cele mai multe branduri internationale anul trecut, pe primele pozitii in ceea ce priveste prezenta acestor branduri se afla in continuare tarile vestice din Europa.
Studiul CBRE a avut in vedere 280 dintre retailerii internationali de top din 67 de tari, explorand globalizarea industriei retail la nivel national si urban si subliniind diferentele dintre sectoare si regiuni pentru identificarea tendintelor ce se manifesta in cadrul expansiunii globale a retailului.
Marea Britanie a intrecut alte economii europene importante, precum cele ale Spaniei, Italiei, Frantei si Germaniei, ocupand primul loc in topul primelor 15 piete internationale, cu 58% dintre retailerii inclusi in studiu. Acest rezultat extinde dominarea Marii Britanii, care a ocupat primul loc si in topul din 2007, depasind liderul de anul trecut, Spania, cu 8 pana la 10 procente.
Desi Europa se mentine in varf, cu 8 din cele 15 piete internationale de top din lume, economiile emergente precum China, Rusia si Emiratele Arabe Unite au castigat suficient teren in ultimele 12 luni. China, Rusia si Japonia au inregistrat performante deosebite in 2008, in industria de retail international, urcand pe locul 6, 7 si respectiv 14. Tarile din Orientul Mijlociu au inregistrat si ele o dezvoltare semnificativa a retailerilor care au intrat in aceasta regiune.
Emiratele Arabe Unite au urcat doua locuri, de pe 6 in 2007 pe 4 in 2008, cu 45% de retaileri internationali prezenti, in comparatie cu 39% in 2007. Arabia Saudita a facut si ea un salt notabil, de pe pozitia 28 in 2007 pana pe 15 in 2008, cu 37% branduri internationale in prezent.
In ciuda faptului ca reprezinta una dintre cele mai mari si mai solide piete de retail din lume, Statele Unite au inregistrat un suprinzator loc 10 la nivel global, cu doar 39% retaileri internationali prezenti pe piata. Acest fapt poate fi atribuit, cel putin in parte, dimensiunii, maturitatii si puterii pietei domestice.
Retailerii americani au tendinta sa penetreze mai intai imensa piata nationala inainte de a lua in calcul expansiunea internationala.
Prin comparatie, un retailer ar avea nevoie sa fie prezent in peste 20 de tari europene pentru a obtine aceeasi acoperire de piata (in termeni ai populatiei si ai puterii de cheltuiala), pe cand un retailer american obtine aceeasi acoperire pe o singura piata.
Canada a inregistrat cea mai puternica miscare in topul global dintre toate tarile de pe continental american in 2008, urcand pe locul 13 de pe pozitia 18 detinuta anterior, cu 37% retaileri internationali prezenti, ceea ce reprezinta o crestere de 6% fata de 2007.