Concurenta mai mare din ultima perioada a determinat dezvoltatorii sa diversifice mixul de clienti, sa puna mai mult accent pe zona de entertainment si pe cum arata mall-ul, pentru a atrage consumatorii, au spus analistii imobiliari, pentru DailyBusiness.ro.
Desi cele trei generatii de centre comerciale nu pot fi delimitate foarte limpede, exista totusi cateva trasaturi specifice fiecareia.
Prima generatie de mall-uri din Romania este reprezentata de primele centre comerciale aparute in Bucuresti care au un concept asemanator, o suprafata inchiriabila relativ mica si cu un mix de clienti similar.
Cea de-a doua, reprezentata de proiecte care urmeaza sa fie finalizate anul acesta in principal, sunt centrele comerciale in care accentul a inceput sa se dezvolte mai mult catre zona de entertainment, dar care beneficiaza in acelasi timp si de o suprafata inchiriabila mai mare.
[quote=Andrei Vacaru, Jones Lang LaSalle]Pe fondul unei concurente din ce in ce mai mari, consumatorii trebuie sa fie convinsi sa mearga un kilometru in plus pana la un mall mai indepartat de casa[/quote]
Cea de-a treia si cea mai noua generatie sunt mall-urile „de lifestyle”, in care se pune accentul pe diferentiere si atmosfera. Aceste mall-uri inca nu sunt o tendinta generala pe piata, anul acesta fiind un debut pentru concepte de acest tip.
Ce mall-uri „de atmosfera” au fost anuntate in 2008
Anul acesta au fost anuntate deja trei proiecte tematice, de ultima generatie, care mizeaza pe crearea unei atmosfere specifice centrului comercial.
Sonae Sierra si Caelum Development investesc 600 mil. euro in centrul comercial Parklake Plaza din Bucuresti, care mizeaza pe ideea de „verde”. Mall-ul va avea spatii verzi in interior, acoperisul va fi acoperit de verdeata, iar in preajma centrului comercial vor fi amenajate facilitati sportive.
De asemenea, companiile Krammer&Wagner si Meinl European Land vor investi peste 300 mil. euro pentru constructia a doua mall-uri tematice, unul in Arad si unul in Constanta.
Mall-ul din Arad va avea ca tema orasul, urmand sa cuprinde replici stilizate ale unor monumente din Arad, zona de food-court fiind conceputa ca o gradina istorica, iar intrarile in mall sunt concepute sub forma a doua porti de cetate antica.
Mall-ul din Constanta al acelorasi doi dezvoltatori va cuprinde elemente tematice care sugereaza vacanta. Intrarea mall-ul va fi asemanatoare unei vele, iar unele spatii din interior au fost concepute astfel incat sa dea senzatia unor valuri.
Vela, ca element tematic, a fost folosita si in cadrul mall-ului City Park Mall, inagurat de curand in Constanta de Neocity.
Ideea de „Shopping Center experience” trebuie sa poate convinge clientii. „Pe fondul unei concurente din ce in ce mai mare, consumatorii trebuie sa fie convinsi sa mearga un kilometru in plus pana la un mall mai indepartat de casa. Dezvoltatorii incearca, prin personalizarea mall-ului si prin elemente distinctive sa-i faca pe consumatori sa aleaga un centru comercial in defavoarea altuia”, a spus Andrei Vacaru, consultant in cadrul companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.
„Cand au fost dezvoltate primele mall-uri din Romania nu era foarte important conceptul, un centru comercial era suficient sa fie deschis pentru a avea succes. Nu era nevoie decat sa se construiasca o cladire si sa se atraga chiriasii. Acum discutam de o piata tot mai competitiva in care mall-urile trebuie sa se diferentieze”, a adaugat Vacaru.
„In perioada in care s-au construit primele mall-uri pe piata romaneasca inca nu existau multi retaileri internationali in Romania, abia in 2007 au inceput sa intre dinamic brandurile internationale, ceea ce explica cresterea suprafetelor centrelor comerciale inagurate dupa 2007 si extinderile mall-urilor mai vechi”, a spus Gabriela Burcea, directorul de inchirieri al dezvoltatorului de centre comerciale BelRom.
In plus acum cativa ani nu existau operatori pentru zonele de entertainment, sau daca existau nu aveau planuri de extindere, asa ca acestea nu puteau fi dezvoltate, au spus analistii imobiliari.
Consumatorul trebuie sa fie „prizonier”
„Dezvoltatorii incearca prin personalizarea mall-urilor nu doar ca sa atraga mai multi consumatori, ci si ca sa-i tina mai mult timp in interiorul mall-ului”, a mai spus Vacaru.
„Prin definitie, mall-ul trebuie sa retina cat mai mult timp consumatorul in interior”, a spus si Gabriela Burcea.
Aceasta tendinta de a pune accentul pe atmosfera si pe un concept care sa atraga si sa retina consumatorul se va vedea in special in Capitala si in marile orase de provincie, si mai putin in orasele mici, in care piata acum incepe sa se dezvolte si unde se va merge pe conceptele clasice, a adaugat Burcea.
„Acesta schimbare vine nu doar ca urmare a cresterii competitiei, ci si datorita intrarii unor dezvoltatori cu experienta pe piata internationala. Cred ca vom avea parte de multe surprize in perioada urmatoare in ceea ce priveste conceptul mall-urilor”, a mai spus Gabriela Burcea.
Potrivit lui Vacaru, si primele mall-uri construite in Capitala au inceput sa ofere perioade tematice in cadrul mall-ului, in afara sarbatorilor de Craciun sau Paste.
„Spre exemplu, in Plaza Romania au fost expuse sculpturi de nisip, iar in Baneasa, unde se pune accentul pe conceptul de lifestyle si lux, sunt organizate targuri ca LeisureExpo, pentru a intari pozitionarea centrului comercial”, a precizat Vacaru.
Diferentierea este o conditie pentru succes
Pe masura ce tot mai multe mall-uri se vor dezvolta, aceste elemente de diversificare se vor extinde. In plus tot mai multi dezvoltatori trebuie sa acorde din ce in ce mai multa atentie elementelor de entertainment si conceptului cladirii.
„Apar tot mai multe mall-uri care in afara de extinderea zonelor de entertainment, mizeaza pe o oferta mai diversificata si pe cladiri cu o arhitectura deosebita”, a spus Vacaru.
„Este greu sa se diferentieze in Romania generatiile de centre comerciale, pentru ca acestea merg pe diferite combinatii, care nu sunt intalnite pe alte piete. Spre exemplu, ancorele mall-urilor din afara Romaniei sunt supermarket-uri, care nu reprezinta foarte mult din suprafata inchiriabila a mall-ului, in timp ce in Romania ancorele sunt hipermarketuri, care in unele cazuri reprezinta si 50% din suprafata inchiriabila a mall-ului”, a precizat Andrei Vacaru.
„Aceasta situatie este determinata si de comportamentul de consum al romanilor, care asa cum este cunoscut, cumpara foarte multe alimente. Totusi, pe masura ce salariile vor creste romanii vor aloca sume din ce in ce mai mari activitatilor de entertainment si atunci este posibil sa se dezvolte si in Romania, de fapt cu precadere in Bucuresti, centre exclusiv de entertainment„, este de parere Andrei Vacaru, care a adaugat ca un astfel de proiect nu va aparea in Romania mai devreme de 3-5 ani.
Analistul Jones Lang LaSalle a precizat insa ca incepe deja sa se puna mai mult accentul pe servicii si pe fashion, iar dezvoltarea pietei de centre comerciale va determina pe termen scurt o alta dispunere pentru dezvoltarea proiectelor comerciale.
Astfel mall-urile in sine vor fi construite in interiorul orasului si in cadrul acestora se va pune accentul pe conceptul de lifestyle, asa ca se va merge pe branduri de fashion. In afara oraselor vor fi construite retail parc-urile, care reprezinta dezvoltari comerciale cu magazine de dimensiuni mari in special.
„Probabil vom vedea mai mult pe piata mall-urilor supermarket-uri ca ancore, in loc de hipermaketuri, insa combinatia magazin alimentar – centru comercial se va pastra, pentru ca este importanta pentru mixul de clienti”, a spus Gabriela Burcea.
In plus, in opinia lui Vacaru piata se va dezvolta si pe segmentul outlet-urilor (magazine care vand produse direct de la producator, game ceva mai vechi si mai ieftine -n.r.).