Totalul suprafetei inchiriabile de spatii comerciale din Romania va depasi 2 milioane de mp pana la sfarsitul lui 2010, daca toate proiectele anuntate se realizeaza.
Cu 24 de centre comerciale deschise pana la sfarsitului lui 2007 si inca 36 anuntate pe piata, multi profesionisti din real estate-ul romanesc si-au manifestat ingrijorarea ca o tara cu o populatie de 22 milioane de locuitori, dintre care multi locuiesc departe de aria de acoperire a oricarui centru comercial, nu va putea sustine o crestere in retail la un asemenea nivel, mai ales ca multe dintre centrele comerciale sunt in Bucuresti.
Avand in vedere acest pericol de supraaglomerare al pietei, criza economica globala care incetineste sau pune pe stand-by proiectele are si consecinte benefice.
Criza financiara globala ar putea fi chiar o oportunitate pentru sectorul de real estate in Romania de a analiza retrospectiv ceea ce a realizat in jumatate din timpul necesar altor tari si de a planifica mai strategic viitorul, au spus dezvoltatorii si retailerii prezenti la Conferinta anuala a International Council of Shopping Centers (ICSC) in Romania.
Aceasta criza ar putea insemna ca anumite centre comerciale anuntate sa nu fie in fapt realizate pe termen scurt si mediu. Totusi, Razvan Gheorghe, directorul general al Cushman & Wakefield Activ Consulting, considera ca aceasta pauza este o gura de aer care ar putea ajuta industria sa se plaseze pe baze mai solide si sustenabile.
„Suntem intr-una dintre cele mai dificile situatii economice cu care ne-am confruntat pana acum, dar proprietatile sunt o investitie pe termen lung”, a declarat T.J. Kearns, managing director la Caelum Development in Romania.
„Avand in vedere lipsa de lichiditati de pe piete, vom asista la o incetinire a ritmului de livrare a centrelor comerciale pe piata. Va trebui sa asteptam sa vedem ce se intampla cu America, pentru a incepe sa construim o piata mai solida si responsabila”, a mai spus Kearns.
In Romania, lucrurile s-au derulat mai repede comparativ cu alte state foste comuniste.
„In alte tari, precum Polonia si Cehia, poate dura 10 ani pentru dezvoltatori sa planifice si sa construiasca un obiectiv de real estate”, a spus Vicentiu Zorzolan, director al AAV Group, unul dintre liderii din retailul romanesc, care detine un portofoliu de francize ce include Esprit, Marc O’Polo si Women’s Secret.
„In Romania s-a intamplat mult prea repede. Totul tine de locatie, finantare si timing. Aceasta incetinire a pietei va da timp dezvoltatorilor sa isi clarifice strategiile de business”, a mai spus Zorzolan.
Specialistii din domeniul imobiliar apreciaza ca trendul va fi in continuare ascendent, dar cu ritmuri mai lente decat pana acum.
„Desi sunt motive reale de ingrijorare, Romania are mai multe sanse decat orice alta tara europeana sa-si mentina cresterea puternica”, a afirmat Ali Ergun Ergen a spus presedintele Comitetului National ICSC din Romania si Retail Development Manager la Baneasa Shopping City.
„Va trebui doar sa ne obisnuim cu cresteri anuale reprezentate printr-o singura cifra, in locul impresionantelor cresteri de doua cifre cu care ne-am obisnuit in ultimii ani”, a adaugat Ali Ergun Ergen.
Fondata in 1957, ICSC (International Council of Shopping Centers) este cea mai importanta asociatie profesionala globala in domeniul industriei de centre comerciale. Aceasta are peste 75 000 de membri in 96 de tari, printre ei numarandu-se proprietari de centre comerciale, dezvoltatori, manageri, specialisti de marketing, investitori, retaileri si brakeri, dar si academicieni si oficialitati publice.