Infiintata in Turcia, compania Ozer activeaza pe piata romaneasca de peste 10 ani in domeniul constructiilor, pe piata dezvoltarilor imobiliare intrand in 2007, cu ansamblul rezidential Belleview din Sinaia.
Compania are un buget de investitii imobilire in Romania pe termen mediu de circa 117 mil. euro.
DailyBusiness: Primul proiect dezvoltat de Ozer in Romania este amplasat intr-o zona turistica. Cum ati caracteriza cererea pentru apartamente si case de vacanta din Romania?
Ileana Stanciu: Cererea este in crestere pe ambele segmente. In privinta apartamentelor de vacanta a crescut si oferta destul de mult in ultima perioada, in special in zonele turistice consacrate.
DB: Prin ce se diferentiaza cererea de locuinte de vacanta din Romania fata de alte tari europene?
IS: Cererea din Romania s-a diversificat. Daca pana acum cativa ani locuinta de vacanta era identificata cu o casa mare si scumpa, acum o locuinta de vacanta poate fi si un spatiu mai mic. In aceasta privinta Romania evolueaza in trend cu restul tarilor europene oferind din ce in ce mai multe posibilitati de tipul complexelor cu apartamente de vacanta.
DB: Care este profilul cumparatorului de apartamente de vacanta?
IS: In general sunt persoane cu venituri peste medie din profesii liberale, cu afaceri proprii sau din middle si top management. Cei care achizitioneaza o astfel de locuinta au in mod evident, inca cel putin o locuinta.
DB: Apartamentele de vacanta sunt alternativa persoanelor cu venituri medii la casele de vacanta mari?
IS: Apartamentele de vacanta au devenit o solutie pentru cei cu venituri medii, care au deja o locuinta principala, insa si persoanele cu venituri mai mari sunt atrase de apartamente pentru ca asa ceva este mai usor de intretinut.
DB: Care este ponderea celor care achizitioneaza locuinte de vacanta in scop investitional?
IS: In momentul de fata, 15% din clientii nostri se gandesc la inchiriere, insa pe termen mediu si lung aceasta poate deveni optiune si pentru altii, fiind o buna modalitate de recuperare a investitiei. La nivel de piata, procentul este similar, situandu-se intre 15 si 20%.
DB: Cati din cumparatorii Belleview sunt romani si cati straini?
IS: Majoritatea sunt romani, dar avem si clienti straini.
DB: A devenit Romania un pol de atractie pentru strainii care doresc achizitionarea unui apartament/casa de vacanta?
IS: N-as spune chiar un pol de atractie, dar intr-adevar a crescut atractivitatea si pentru acest segment de cumparatori, in primul rand ca optiune de investitie.
DB: Care este regiunea cu cea mai mare cerere pentru apartamentele de vacanta? Cea montana sau cea de pe litoral?
IS: Nu avem o statistica exacta, insa pot spune ca cei care prefera muntele au avantajul sezonului permanent.
DB: Care este principala problema cu care se confrunta dezvoltatorul unui proiect cu locuinte de vacanta?
IS: Infrastructura ramane o problema majora si induce un cost suplimentar care se reflecta si in pretul final al locuintei.
DB: Cat din pretul final al locuintei reprezinta acoperirea investitiilor in infrastructura facute de dezvoltator?
IS: Depinde de la proiect la proiect. In cazul nostru, deoarece a fost necesara realimentarea cu apa si refacerea canalizarii din zona, dar si realizarea parcarilor subterane acest procent se situeaza intre 5%-7%.
DB: Cum ati solutionat problemele lipsei fortei de munca in Romania?
IS: Din pacate nu putem solutiona acest lucru si ne confruntam in permanenta cu lipsa sau fluctuatia fortei de munca. Am fost nevoiti sa aducem si angajati din Turcia si Bulgaria pentru a ne completa efectivele.