La inceputul anului existau 41 metri patrati de spatii comerciale la 1.000 de locuitori, pe piata locala.
Media din Romania este inca mult sub media europeana, care a crescut si ea usor, de la 195 mp la mia de locuitori, la 201 mp/1.000 locuitori.
De asemenea, Romania a inregistrat in ultimul an o crestere de 25% pana la 40% pentru chiriile corespunzatoare unor locatii cheie de pe marile bulevarde bucurestene, precum si in orase ca Brasov, Timisoara, Constanta, Iasi si Cluj Napoca. Pe segmentul de centre comerciale, chiriile se mentin la acelasi nivel, in conditiile in care sectorul este foarte dinamic, competitia – in crestere, iar dezvoltatorii incearca sa atraga cel mai bun mix de chiriasi.
„In materie de stoc avem putine proiecte de centre comerciale dominante (amplasate cat mai central si cu un mix deosebit de chiriasi – n.r.), o disponibiliate redusa a spatiilor comerciale stradale de pe bulevardele principale, iar aceasta situatie determina mentinerea chiriilor, poate o usoara urcare a lor in cazul centrelor comerciale principale. Centrele comerciale situate in afara oraselor pot inregistra o usoara scadere a chiriilor”. a declarat Razvan Gheorghe, director general la Cushman & Wakefield, Romania.
Pentru 2009 in Romania exista deja 22 centre comerciale si extensii in constructie, insumand un numar de peste 712.325 mp. In continuare ne mentinem pe locul al patrulea in Europa , dupa numarul de proiecte pentru care procedurile de constructie deja au demarat. Primele 3 locuri sunt ocupate in ordine de Turcia, Ucraina si Polonia.
Anul acesta s-au inaugurat 15 centre comerciale sau extensii si asteptam inca 9 pana la sfarsitul anului, in orase precum Buzau, Oradea, Suceava, Sibiu, Piatra Neamt, Deva, Bacau, Focsani. Acestea vor adauga retail-ului din Romania un numar de aproximativ 144.000 mp, astfel ca putem estima o valoare de 400.000 mp de retail pentru intregul an 2008, o crestere de 56% fata de stocul dat in folosinta anul trecut ( 257.000 mp). Pentru 2009, luand in considerare doar proiectele pentru care constructia deja a inceput, spatiile de retail inaugurate anual se vor dubla.
„Asteptam o valoare de aproximativ 712.000 mp, care va aduce media nationala la aprox 92 mp la mia de locuitori, valoare inca inferioara tarilor vecine precum Ungaria, care are 114 mp/1.000 locuitori, Cehia – 159 mp/1000 locuitori, Polonia – 146 mp/1.000 locuitori, date inregistrate pana la 1 iulie 2008”, a mai spus Razvan Gheorghe.
„In Romania, ca in marea majoritate a pietelor, tranzactiile rezista. Multi retaileri resimt presiunea, dar proprietarii atenti si developerii cunosc situatia si ofera pachete realiste. Anumiti chiriasi sunt fortati sa ceara concesii, cum ar fi perioade de gratii in plata chiriilor si este o chestiune de rationament sanatos pentru properietarii care se vad in fata riscului de a avea centre comerciale si parcuri de retail goale”, a adaugat Gheorghe.
Cel mai recent raport privitor la piata de retail al Cushman & Wakefield evidentiaza si faptul ca preturile pentru proprietatile de retail din multe piete ar putea suporta corecturi in continuare in 2009, chiar in conditiile in care investitorii mentin cererea pentru spatii de calitate stradale, pentru centre comerciale si parcuri de retail de cea mai buna calitate.
Increderea consumatorilor ramane slaba in Europa, ritmul de crestere in vanzarile de retail inregistrand o scadere in cele mai multe piete, dar in Europa Centrala si de Est trendul ramane pozitiv. Cifrele privitoare la cresterea anuala pentru intreaga Europa au fost negative, vanzarile din luna iulie fiind in scadere cu 2,8%, in conditiile unei previziuni de scadere cu 2,1%.
In ciuda acestei incetiniri globale in vanzari, activitatea de inchirieri a ramas relativ puternica pe continent, desi retailerii sunt tot mai selectivi cu privire la locatie. Dintre pietele din vestul Europei, Austria si Olanda au inregistrat cresteri insemnate pentru chiriile de pe „high street” din zonele cheie in marile orase, cresteri de 35%, respectiv 20%.
Turcia a inregistrat cea mai mare crestere a chiriilor pe partea de spatii comerciale stradale, per ansamblu de 90%, insa aceasta crestere a fost foarte mult influentata de anumite tranzactii cheie.
In privinta centrelor comerciale, Turcia a avut cea mai mare rata anuala de crestere (61%), urmata de Austria si Olanda, cu cresteri de 39% si 17%. Chiriile au inregistrat acelasi nivel anual, atat pentru spatii comerciale stradale cat si pentru spatiile din centre comerciale, in Grecia, Portugalia si Spania.
Randamentele pentru proprietati de retail au continuat sa creasca in multe parti ale Europei, in timp ce finantarea este tot mai scumpa si mai greu de obtinut.
Marea Britanie si Norvegia au inregistrat cea mai mare crestere anuala, yield-urile pentru spatii comerciale stradale crescand cu 1,25%. Preturile din Marea Britanie par acum atractive comparativ cu restul Europei, yield-urile pentru proprietati de foarte buna calitate intorcandu-se practic la nivelul din 2003.
Centre comerciale regionale dominante si parcurile mari de retail raman foarte cautate in Europa, desi volumul total al investitiilor a scazut cu 60% anul acesta, pana la nivelul de 60,6 miliarde euro in trimestrul al doilea.
Perspectivele economice pentru Europa sunt cel putin moderate, si in timp ce randamentele continua sa urce, investitorii isi vor intensifica eforturile pentru a-si creste veniturile si a face profit. Acest proces ar putea fi limitat pe termen scurt, desi o crestere a activitatii trans nationale de retail si lipsa generala de spatii de calitate vor favoriza cererea.