„Increderea clientilor intr-o tranzactie imobiliara a scazut direct proportional cu pretul apartamentelor, iar timpul de tranzactionare, derivat direct al acesteia, a crescut invers proportional cu increderea clientilor intr-o tranzactie imobiliara si chiar cu pretul locuintelor”, au spus reprezentantii Be Igloo.
Astfel, daca in noiembrie 2009 clientii se hotarau sa achizitioneze o locuinta, in medie, la o saptamana dupa prima vizionare, acum decizia se ia dupa aproximativ o luna, sau chiar mai mult.
Criza economica a modificat radical psihologia clientului de imobiliare: l-a facut nehotarat.
Desi datele arata ca, doar la nivelul capitalei, numarul de locuitori raportat la numarul de unitati locative este de 1,5/camera, incertitudinea unui loc de munca stabil, grevele repetate, restructurarile, situatia economica incerta, sistemul bancar dificil si rigid, precum si o neincredere inca prezenta fata de piata imobiliara ii fac pe oameni sa amane pe cat posibil achizitia locuintei de care au nevoie, chiar daca dispun de fondurile necesare achizitiei.
„Aceasta atitudine precauta este de inteles in contextul general, insa daca clientii s-ar detasa putin si ar reusi sa analizeze la rece situatia, si-ar da seama ca stand deoparte, rateaza o oportunitate. Investitiile care aduc cel mai mare profit sunt investitiile facute pe timp de criza. Odata ce economia isi va reveni, preturile locuintele vor intra din nou pe un trend crescator. Nu spun ca vor ajunge acolo unde erau in 2008, dar va exista o crestere”, a declarat Nimrod Zvik, director de marketing la Be Igloo.
Si totusi, cei care aleg sa nu faca nici o miscare pentru imbunatatirea situatiei lor actuale sunt destul de multi. La nivel national, este nevoie de un milion de locuinte noi.
In Bucuresti, este nevoie de 170.000 de locuinte noi, fara a include locuintele deja construite in acest moment. Iar numarul celor care cumpara lunar apartamente in capitala este de doar cateva zeci.
„Sunt deci zeci de mii de oameni care asteapta practic ca apartamentele sa se scumpeasca. Caci formula ?asteptam vremuri mai bune? de fapt asa se traduce: asteaptam scumpirile”, a adaugat Nimrod Zvik.
Cea mai scurta tranzactie din acest an: 3 saptamani
In momentul in care se hotarasc sa cumpere un apartament, cei mai hotarati clienti incheie tranzactia in aproximativ o luna. Acesta este timpul necesar pentru o perioada dificila ca aceasta ca oamenii sa se decida asupra locuintei si modalitatilor de plata, sa isi aleaga apartamentul si sa analizeze toata oferta din piata.
Cea mai scurta tranzactie din acest an a durat o saptamana, dar cel mai probabil acest client analizase anterior celelalte oferte din piata.
Cele mai dificile tranzactii s-au finalizat insa in 6-7 luni. „In ultimele doua luni, probabil cumparatorii au simtit pretul practicat de noi drept cel corect sau cel pe care si-l puteau permite, pentru ca a scazut putin perioada de tranzactionare”, a mai declarat Nimrod Zvik.
Be Igloo a fost infiintata in februarie 2009 si este organizatia de vanzari pentru fondul de investitii norvegian Romania Invest.
Fondul de investitii are un portofoliu de aproximativ 750 de locuinte in toate zonele din Bucuresti si este in discutii cu mai multi dezvoltatori, pentru achizitia altor apartamente in ansambluri rezidentiale din Romania.