Iata o selectie a celor mai costisitoare megaproiecte, realizata de BusinessInsider.
[img=2943][/img] Extinderea aeroportului John F. Kennedy, New York
12,6 mld. $
Planurile de extindere ale unuia dintre cele mai aglomerate aeroporturi din lume cuprindeau in urma cu un deceniu construirea unor noi terminale si a unui AirTrain, pe o distanta de 12,8 kilometri, pentru a face mai placut accesul catre aeroport.
[img=2949][/img] Linia de metrou The Second Avenue, Manhattan
17,9 mld. $
Linia de metrou din estul Manhattan a fost sub constructie timp de 75 de ani. Finalizarea a fost indelung amanata, din cauza lipsei de fonduri. Dezvoltatorii au inaugurat proiectul in 2007.
[img=2939][/img] Tunelul Canalului Manecii
22,4 mld. $
Este un tunel feroviar submarin, lung de 50 kilometri, care leag? vestul Fran?ei de sud-estul Angliei pe sub Canalul Manecii. Traversarea automobilelor se realizeaza cu ajutor unor trenuri de mare viteza ce parcurg distanta in aproximativ 35 de minute. Tunelul a fost inaugurat in mai 1994 si este considerat una dintre cele sapte minuni ale lumii moderne.
[img=2947][/img] Airbus A380
23 mld. $
Este cea mai mare aeronava de pasageri din lume si a fost realizata cu intentia de a-l imbunatati pe “batranul” Boeing. Primul sau zbor a avut loc in anul 2005. Costurile de realizare au fost de 22 miliarde de dolari, iar acum pretul de vanzare al aeronavei este de 300 milioane de dolari.
[img=2950][/img] Linia de metrou Toei Oedo, Tokio
23 mld. $
Este prima linie de metrou din Tokio ce functioneaza pe baza unui motor electric, construit in asa fel incat sa poata transporta autovehicule de dimensiuni mai mici. Realizarea sa a durat 10 ani, fiind finalizata in anul 2000. Acum este cel mai scump metrou din lume.
[img=2937][/img] Tunelul Big Dig, Boston
23,1 mld. $
Tunelul strabate inima orasului si a fost finalizat in 2007, cu zece ani mai tarziu de la data anuntata initial. Din cauza unor greseli de design si a unor probleme de scurgere, proiectantul a fost nevoit sa returneze 407 milioane de dolari.
[img=2936][/img] Calea ferata pentru trenuri de mare viteza Beijing-Shanghai
26,1 mld. $
Inaugurata in 2008, este cea mai lunga cale ferata de acest gen din lume (1.318 kilometri), construita sa faca parte dintr-un singur proiect ce realizeaza legatura intre cele doua orase. Trenurile care o strabat merg cu viteza de 321 de kilometri pe ora, ceea ce inseamna ca pasagerii ajung de la Beijing la Shanghai in 4 ore si 48 de minute.
[img=2944][/img] Aeroportul International Kansai
27 mld. $
Functioneaza in afara Golfului Osaka din Japonia, fiind localizat pe o insula artificiala construita in asa fel incat sa reziste cutremurelor si taifunului, fenomene des intalnite in zona respectiva. Constructia intregului amplasament a luat sfarsit in 1994.
[img=2941][/img] Aeroportul International Hong Kong
27 mld. $
Este unul dintre aeroporturile cu cea mai mare activitate din lume, avand 60.000 de angajati. Anul trecut, peste 53 de milioane de pasageri au trecut pe acolo.
[img=2946][/img] Songdo International Business District
40 mld. $
Este un intreg sector situat in centrul orasului Seoul, Coreea de Sud, al carui proiect nu a fost inca finalizat. Constructia se face pe un teritoriu revendicat si va contine o replica a Central Park. Cartierul de afaceri se asteapta sa fie terminat in 2020, cand costurile sale s-ar putea sa ajunga la 40 de miliarde de dolari.
[img=2940][/img] Dubailand
76 mld. $
Este un proiect lansat in 2003 si presupune integrarea altor 250 de subproiecte, printre care si un parc Disney, un cinematograf IMAX, un mall si multe altele. Cand proiectul a fost lansat, suma necesara pentru ca Dubailand sa poata fi construit a fost estimata undeva pe la 76 de miliarde de dolari. Chiar daca 55 de miliarde de dolari au fost colectati din finantari private, constructia a fost sistata din cauza crizei financiare cu care se confrunta tara inca din 2008, iar reluarea ei nu a avut inca loc.
[img=2938][/img] Calea ferata pentru trenuri de mare viteza din California
98,5 mld. $
Prin acest proiect se doreste conectarea intre ele a tuturor oraselor din acest stat, din Sacramento pana in Los Angeles. Costruirea liniei de cale ferata va incepe in luna septembrie a acestui an iar costul proiectului este de 98,5 miliarde de dolari.
[img=2945][/img] Orasul economic King Abdullah
95 mld. $
Proiectul include de fapt sase orase, iar scopul sau este acela de a intari reputatia Arabiei Saudite de mare centru economic. Anul in care constructorii anunta ca vor finaliza proiectul este 2020.
[img=2942][/img] Statia Spatiala Internationala
150 mld. $
Statia Spatiala Internationala care orbiteaza Pamantul este utilizata ca un laborator in care se fac experimente de fizica, biologie si astronomie. Timp de 11 ani astronauti de peste tot din lume au trait si muncit pe aceasta nava.
[img=2948][/img] Sitemul de cai ferate interstatal al SUA
459 mld. $
Constructia a inceput in anul 1955, iar astazi este cel mai costisitor proiect din lume. Scopul sau este acela de a facilita accesul cu trenul intre statele din intreaga America. Se estimeaza ca suma lungimii tuturor ramnificatilor acestui sistem va ajunge la 75.440 de kilometri.
Sursa: BusinessInsider.com