„Cresterea interesului pentru terenuri in zonele cu imbunatatiri de infrastructura se va resimti pe termen scurt, insa doar in cazul in care lucrarile sunt incheiate sau aproape incheiate, asa cum este cazul Pasajului Basarab”, spune Ionut Petcu, consultant senior in cadrul departamentului de terenuri al companiei de consultanta imobiliara The Advisers/knight Frank.
„Vorbim in special de zone unde lucrarile la infrastructura sunt in curs de finalizare, indiferent ca sunt pasaje rutiere sau lucrari de extindere a retelei de metrou. Nu putem spune acelasi lucru despre zonele unde constructia nu a inceput,deoarece dezvoltatorii imobiliari nu pot estima cand vor fi livrate aceste obiective”, adauga Petcu.
Alti specialisti considera insa ca proiectele de infrastructura atrag interesul mai degraba pe termen mediu sau lung.
„Evident ca finalizarea unui anumit proiect de infrastructura va determina o crestere a interesului pentru terenuri in zona respectiva, insa mai ales pe termen mediu sau lung. Pe termen scurt, avand in vedere contextul actual, consideram ca cererea pentru terenuri intr-o anumita zona va depinde in primul rand de deblocarea pietei si ritmul de reluare a tranzactiilor pe segmentele de produse finite (spatii de birouri, industriale sau comerciale, apartamente)”, spune Sinziana Oprea, asociat in cadrul departamentului de terenuri al Collies.
In ceea ce priveste proiectele proaspat initiate, acestea nu atrag inca din prima clipa interesul investitorilor imobiliari. Un exemplu in acest sens este noul pasaj suprateran din zona Mihai Bravu, la care lucrarile au inceput saptamana aceasta, iar termenul de executie este de 12 luni. In zonele din preajma noului pasaj, cum ar fi calea Vacaresti, terenurile stau de 2 ani sa isi astepte cumparatori, insa fara niciun rezultat.
Oferta de terenuri din zona este bogata. Anunturile de vanzari de terenuri din zona Calea Vacaresti sau zona Mihai Bravu, punctele care vor uni viitorul pasaj suprateran al Capitalei, sunt dintre cele mai diversificate de la parcele micute, la terenuri de mii de metri patrati pe care ar fi urmat sa se ridice cladiri turn, si care acum au ramas o amintire tiparita pe diferitele avize obtinute de proprietari.
In zona Vacaresti sunt cateva parcele mari de teren de vanzare, toate strajuite de cele mai importante investitii din zona – mall-ul Sun Plaza si proiectul rezidential Asmita Gardens.
Cat despre cerere, aceasta este aproape inexistenta. „Nu am mai vandut un teren in zona de prin 2007-2008”, spune agentul imobiliar Sergiu Dimancea. Despre preturi, agentul spune ca au scazut la jumatate, iar ca sa vinzi ceva in zona in prezent nu poti sa ai un pret de peste 500-600 euro pe mp.
Terenurile de vanzare in zona nu lipsesc, dar preturile sunt in unele cazuri uriase. Spre exemplu, un teren de 12.700 mp a fost scos la vanzare inca de anul trecut la peste 1.500 euro pe mp.Totusi, acest pretul acestui teren nu este o exceptie. O alta oferta in zona Vacaresti pentru un teren de 3.000 mp, care are un proiect cu 21 de etaje, este scos la vanzare la 4,3 milioane euro.
In zona Mihai Bravu preturile sunt ceva mai mici, iar un teren de peste 3.000 mp care are un PUZ pentru o cladire de 14 etaje este scos la vanzare la 500 euro pe mp.
Multe din terenurile mari din zona au fost achizitionate in perioada de boom pentru dezvoltari imobiliare, care au fost ulterior abandonate. Majoritatea Puz-urilor acestor terenuri prevad constructia de birouri, un segment ca a ramas subdezvoltat in zona Vacaresti. In prezent, exista un singur proiect de birouri important in zona, cel din cadrul ansamblului Sun Plaza, iar spaniolii de la Estia au in pregatire cel de-al doilea proiect, o cladire de peste 50.000 mp.
Pentru moment, consultantii imobiliari nu prevad o crestere a interesul pentru zona viitorului pasaj Mihai Bravu, insa considera ca o putere mai mare de atractie vor avea alte zone.
Proiectele de investitii in infrastructura din Bucuresti vor determina o crestere a interesului pentru anumite zone cum ar fi Grozavesti – Splaiul Independentei – Orhideelor (Pasajul Basarab), Calea Floreasca – Soseaua Pipera – Barbu Vacarescu (pasaj suprateran), spune Petcu.
De altfel, de obicei in aceasta perioada dezvoltatorii sunt foarte atenti la infrastructura atunci cand cauta terenuri.
„Spre deosebire de perioada de boom, existenta infrastructurii a fost un element foarte important pentru potentialii cumparatori de terenuri din ultimii 2-3 ani. In zonele deficitare din acest punct de vedere, precum Pipera, Odai sau chiar parti din cadrul fostei platformei industriale Obor, interesul pentru terenuri a fost extrem de mic”, spune Sinziana Oprea, asociat in cadrul departamentului de terenuri al Collies.