Nivelul
investitiilor pentru prima jumatate a anului 2014 a atins 402,4
milioane euro pentru o suprafata tranzactionata de peste 692.000 mp.
Aceasta reprezinta o crestere de 222% fata de prima jumatate a anului
2013 si de 17% fata de volumul total pentru 2013. S-au inregistrat in
total 15 tranzactii, cel mai mare numar dupa 2008, cu un volum mediu
de 26,8 milioane euro, similar anului trecut, potrivit ultimului
studiu asupra pietelor de capital, realizat de compania de
consultanta imobiliara CBRE.
Profilul
tranzactiilor a fost destul de divers in termeni de utilizare a
proprietatii (segmentul de birouri detinand 58% din totalul
volumului), tipul proprietatilor (proprietatile prime au generat 55%
din volumul total), tipologia cumparatorului (dezvoltatorii si
fondurile institutionale au fost cele mai active, dintre care
Globalworth a generat 54% din volum).
Totodata, tipul
proprietatilor a variat de la proprietati prime (precum Charles de
Gaulle Plaza), la proprietati secundare (precum Auchan Pitesti
Gavana) sau proprietati de tip “distressed” (Pic Pitesti si Pic
Oradea).
Pe fondul
interesului crescut al investitorilor, randamentul prime pentru
segmentul de birouri a suferit o compresie de la 8,25% la 8,00%.
Restul randamentelor prime au ramas stabile. In ceea ce priveste
evolutia chiriei prime, aceasta a fost relativ stabila: 60
euro/mp/luna pentru centrele comerciale, 18 Euro/mp/luna pentru
spatiile de birouri si 3,8 euro/mp/luna pentru spatiile industriale.
„Aceasta crestere
a volumului de investitii vine pe fondul interesului crescut al
investitorilor pentru produse prime, in special spatii de birouri si
retail in Bucuresti. Cu randamente atractive, o economie aflata
intr-un stadiu pozitiv de evolutie si o cerere in crestere de la un
trimestru la altul din partea chiriasilor, exista suficiente
argumente pentru ca alte tranzactii majore sa se finalizeze in
urmatoarele 6-9 luni”, a declarat Razvan Iorgu, directorul general
al CBRE Romania.
In ceea ce priveste
tranzactiile cu terenuri, s-a observat, de asemenea, o crestere in
termeni de numar, valoare a volumului si tipul de proprietati
vandute. Specialistii au identificat trei mari categorii de
cumparatori de proprietati funciare: retaileri (in special Lidl,
Dedeman, Kaufland, Leroy Merlin), care cauta sa cumpere proprietati
in orasele principale si secundare, ocupanti industriali interesati
in parcele de teren pentru dezvoltarea de fabrici (Dr. Oetker, Best
Food, Continental) si dezvoltatori imobiliari care achizitioneaza
proprietati
prime in marile orase pentru proiecte viitoare (NEPI, Globalworth si
Kiseleff Development).