Ceea ce DailyBusiness.ro anticipa inca de anul trecut s-ar putea sa devina realitate, de la inceputul anului viitor: introducerea unui impozit unitar pentru piata auto, din care statul ar avea de castigat.
Pe de o parte, statul isi creste veniturile, impozitand pe toata lumea, nu numai pe cei care inmatriculeaza masini, iar pe de alta, da o mana de ajutor industriei auto in lupta cu piata second-hand.
Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor, a declarat intr-o conferinta pe tema industriei auto, desfasurata marti la Bucuresti, ca pana in luna iunie (momentul in care vor fi finalizate modificarile aduse Codului Fiscal), se va lua o decizie privind taxa de poluare.
Surse din piata auto spun ca decizia va insemna introducerea impozitului auto platit in functie de gradul de poluare si de capacitatea cilindrica a motorului. Masura va face parte din modificarile aduse Codului Fiscal.
„Taxa auto este o problema pe care vreau sa o discutam in spiritul conceptului poluatorul sa plateasca. Nu pot sa spun daca vom schimba taxa. Pana la sfarsitul lunii iunie, vom avea un punct de vedere, pentru ca oamenii sa stie din timp ce se va intampla cu taxa auto”, a subliniat Borbely.
[quote=Laszlo Borbely, ministrul Mediului]Sunt studii care arata ca 12% din poluarea aerului la nivel european provine de la masini[/quote]
Nicolae Nemirschi, fostul ministru al Mediului, declara in primavara anului trecut ca se lucreaza deja la un proiect de lege ce va institui noul impozit auto.
„Pe termen mediu vom introduce in Parlament un proiect de lege care sa reprezinte o taxa anuala pentru toti poluatorii, deci va fi vorba de grame de dioxid de carbon si de capacitatea motorului. Aceste elemente vor fi luate in calculul noii taxe, alta deca cea din ordonanta aflata azi in vigoare”, preciza Nemirschi, intr-o declaratie pentru DailyBusiness.ro.
Impozit anual auto, in forma estimata de Nemirschi, urma sa fie platit de toti proprietarii de automobile, camioane, tractoare sau alte vehicule cu motor pe carburanti fosili (benzina, motorina, GPL).
La vremea respectiva, intentiile lui Nemirschi erau considerate ca fiind de viitor. Intre timp insa, a venit criza, iar vanzarile de masini noi s-au prabusit. In schimb, piata second-hand a crescut spectaculos, dovada zecile de mii de masini inmatriculate in Bulgaria.
Brent Valmar, vicepresedinte Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), declara, marti, ca s-a ajuns ca raportul dintre inmatricularile auto second hand si cele noi sa fie de 4/1.
Guvernul impusca mai multi iepuri dintr-un foc
Situatia din piata auto justifica astfel, cel putin pentru autoritati, introducerea noului impozit in Codul Fiscal.
In primul rand, va rezolva odata pentru totdeauna problema taxei de poluare, modificata pana acum de trei ori la solicitarea Comisiei Europene. Bruxelles-ul va opri astfel procesul de infrigement (incalcare a legislatiei comunitare) in care acuza statul roman ca face discriminari intre proprietarii de automobile.
”Comisia nu are o problema cu impozitarea automobilelor in ceea priveste o taxa anuala de poluare sau in functie de durata de viata a masinii, dar considera ca este discriminatorie taxarea pe principiul primei inmatriculari”, afirma executivul de la Bruxelles. Taxa de poluare auto a inlocuit, la 1 iulie 2008, controversata taxa de prima inmatriculare.
In al doilea rand, introducerea noului impozit auto va aduce mai multi bani la buget. Daca pana acum erau taxate numai masinile de pana in Euro 4, cele Euro 5 fiind exceptate, noua taxa va fi perceputa tuturor.
In plus, avand in vedere ca parcul auto romanesc este printre cele mai batrane din Europa, impozitul va genera venituri importante, in conditiile in care, cu cat masina e mai veche si mai poluanta, cu atat taxa va fi mai mare. Cat va incasa statul din noul impozit este greu de cuantificat, avand in vedere ca formula de calcul nu a fost inca prezentata.
In al treilea rand, prin introducerea noului impozit, statul va da o mana de ajutor industriei auto. Si asta intr-o perioada in care Dacia a lansat Duster si se pregateste de schimbarea generatiei Logan, Ford vrea sa lanseze viitorul B-Max made in Romania si mai nou, potrivit lui Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile, un alt mare jucator din piata vrea sa deschida o fabrica in Romania. Numele acestuia nu a fost dat publicitatii.
In conditiile in care cel mai mic impozit va fi platit de cei care detin masini noi, multi dintre romani vor fi stimulati sa scape de vechile masini si sa isi cumpere un automobil nou. Principiul este aplicat cu succes in Germania si alte state occidentale.
[quote=Brent Valmar, vicepresedinte APIA]Cel putin 10% din dealership-urile auto care au ramas pe piata anul acesta vor falimenta din cauza pietei second-hand[/quote]
In al patrulea rand, introducerea impozitului auto ar da o lovitura de gratie pietei second-hand, acolo unde masinile vandute sunt in marea majoritate destul de vechi. Cine si-ar mai cumpara o masina de acum 5-6 ani, in conditiile in care ar plati un impozit anual de cateva ori mai mare decat pentru o masina noua?
Brent Valmar, vicepresedinte APIA, a declarat ca 35% dintre masinile second hand importate in acest an au o vechime cuprinsa intre 4 si 10 ani, iar 9% sunt mai noi de 4 ani.
„Pe langa faptul ca importul de masini second hand reprezinta un mare grad de evaziune fiscala, acest fenomen este unul din principalii factori care au dus la scaderea vanzarilor de vehicule noi”, a precizat Valmar.
Conform Registrului Auto Roman, in Romania exista peste 2,3 milioane de masini non-Euro. Majoritatea au fost produse pana la 31 decembrie 1995. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.
Programul Rabla va fi extins
In conditiile in care cel putin 3 milioane de romani detin masini care nu au Euro 4, Guvernul va extinde la maxim Programul Rabla, in tentativa de a-i determina pe acestia sa le schimbe cu masini noi, sau sa renunte la ele.
Iar cea mai buna dovada o constituie decizia Guvernului de a tripla fondurile alocate programului in acest an. De la 50.000 de „rable”, s-a ajuns la 150.000.
Iar cele 150.000 de tichete ar putea insemna vanzari de minim 50.000 de automobile noi pana in noiembrie, daca am lua in calcul ca fiecare client va veni la dealerul auto cu 3 tichete de 3.800 de lei.
„In primele doua luni ale anului, atunci cand programul Rabla nu functiona, s-au vandut 4.000 de masini noi. In urmatoarele doua luni, numai prin programul Rabla s-au vandut 12.300 de masini. Mi se pare un lucru important”, a spus Laszlo Borbely, ministrul Mediului.
”In momentul de fata, conform calculelor noastre, 55.000 de masini noi vor fi cumparate prin programul Rabla, in ritmul in care pentru fiecare autovehicul cumparat se utilizeaza in medie 2,9 tichete valorice”, a explicat Laszlo Borbely.
Inmatricularile de autoturisme noi au crescut in martie cu 51% fata de februarie, la 4.027 unitati, insa au scazut cu 50% comparativ cu aceeasi luna a anului 2009, potrivit datelor Directiei Regim Permise Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor.