Guvernul cauta sa stranga mai multi bani la buget, in contextul in care incasarile s-au redus puternic, pe fondul crizei economice. Ministerul Finantelor a pregatit un proiect de ordonanta ce include, la pachet, prima rectificare bugetara din acest an, ce prevede reducerea cheltuielilor bugetare cu 1,1% din PIB, dar si o serie de masuri fiscale, ce vor fi aplicate de la 1 mai – introducerea impozitului forfetar, eliminarea exceptarii de la plata TVA a leasingului auto si a cheltuielilor cu carburantii, si reducerea la 30% a cheltuielilor deductibile pentru reparatia automobilelor.
Masurile fiscale au starnit reactii virulente in mediul de afaceri, guvernul fiind acuzat ca ia masuri fara un minim studiu de impact.
Potrivit expertilor, daca controversatul impozit forfetar va afecta in principal sectorul micro-intreprinderilor, eliminarea exceptarilor de la plata TVA va afecta negativ majoritatea companiilor din economia romaneasca, indiferent de puterea financiara.
Specialistii spun ca, in conditiile in care 70% din vanzarile auto din Romania se realizeaza pe leasing, este de asteptat ca firmele care platesc rate companiilor de profil sa isi acopere aceste cheltuieli in plus (19% – nivelul TVA-ului) in preturi, iar sectorul distributiei si retailul vor fi primele afectate. Efectul va fi unul multiplicator in economie, iar cresterea inflatiei va fi doar una dintre consecinte.
In plus, pusi sa plateasca mai multi bani pentru masinile cumparate in leasing, patronii se vor gandi de doua ori daca vor mai cumpara masini in leasing si daca vor mai pastra automobilele achizitionate deja. Si asta in conditiile in care numarul masinilor intoarse la firmele de leasing a crescut foarte mult de la inceputul anului.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile a lansat ieri un protest oficial, afirmand ca, daca vor fi introduse, masurile anuntate de guvern vor determina „un dezastru in piata auto„, iar Asociatia Societatilor Financiare din Romania se asteapta la un faliment generalizat, in contextul in care 60% din business-ul firmelor de leasing vizeaza sectorul auto.
Efectele pentru bugetul de stat? In loc sa stranga mai multi bani, guvernul probabil va trebui sa se multumeasca cu incasari mai reduse.
„Pentru bugetul public, aceste masuri nu vor avea efectul dorit, deoarece vor transmite o presiune fiscala pentru o anumita parte a transportatorilor, care nu poate fi suportata si care va duce la incapacitate de plata a ratelor, in cazul in care ei sunt clienti ai unor companii de leasing”, a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare.
„Masura este abuziva, in conditiile in care nu este legal sa se introduca modificari intr-un contract aflat in derulare, asa cum este prevazut in propunerile fiscale ale MFP”, a adaugat secretarul general al ALB.
„Avem deja reactii de la unii clienti, care au ales sa-si amane investitiile”, a declarat Dan Constantinescu, managing director la Unicredit Leasing.
[quote=Bernd John, director general BMW Group Romania]Aceasta masura incurajeaza economia la negru in defavoarea celor care realizeaza investitii foarte importante in afaceri care platesc taxe si impozite la stat[/quote]
„Adoptarea acestor modificari la Codul Fiscal in vigoare va genera o mare gaura in bugetul de stat si un blocaj al activitatii economice”, spune Brent Valmar, directorul Porsche Romania, cel mai mare importator auto de pe piata romaneasca.
Vor „inflori” afacerile cu masini second si afacerile „mesterilor auto”
Propunerea specialistilor din Ministerul de Finante nu se va resfrange numai asupra vanzarilor. In conditiile in care autoritatile vor sa reduca la 30% platile deductibile pentru reparatia masinilor, specialistii spun ca firmele care detin automobile vor apela tot mai mult la piata neagra, la reparatiile auto fara factura.
„Efectul va fi ca majoritatea beneficiarilor vor dori sa lucreze ”la negru” in unitati
neautorizate. Aceasta va duce la asezarea activitatii de service pe baze concurentiale
neloiale, deoarece in costul de productie al unei firme nu va fi reflectat costul real
generat de aceste cheltuieli”, spun reprezentantii APIA.
In plus, limitarea sau anularea deductibilitatii cheltuielilor de service va duce si la o scadere a business-ului pe acest segment, iar multe service-uri legale vor avea de ales -vor lucra la negru sau vor testa falimentul.
[quote=Brent Valmar, director Porsche Romania]Faptul ca nu se va mai permite deducerea cheltuielilor cu masinile de firma va favoriza reparatiile la colt de strada, ca atunci cand ne reparam cu totii masinile in garaje sau in spatele blocului[/quote]
„Deductibilitatea limitata a cheltuielilor de service in limita a 30% va duce la solutii de reparatii improvizate, in ateliere neautorizate, in contextul in care partenerii nostri investesc anual milioane de euro in aparatura, personal si pregatire, in centre de service pregatite corect sa deserveasca masinile noastre”, a declarat Bernd John, director general BMW Group Romania.
Brent Valmar crede ca „vom asista la un salt inapoi cu 20 de ani, iar toate investitiile in retelele autorizate de service si in instruirea de personal calificat se vor duce pe apa sambetei”.
Ce spun autoritatile?
Guvernul justifica introducerea noilor masuri fiscale prin necesitatea de a strange mai multi bani la buget, in contextul in care incasarile au scazut cu aproape 20% in primul trimestru al anului, fata de perioada similara a anului trecut. In plus, expertii FMI au cerut Romaniei sa faca mai mult in domeniul fiscal, in contextul in care exista domenii, precum sectorul alimentar, unde afacerile nefiscalizate reprezinta peste o treime.
Ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, a declarat ca ordonanta de guvern privind rectificarea bugetara, ce include si modificarile fiscale ce ar urma sa intre in vigoare de la 1 mai, este perfectibila si de aceea a initiat consultari cu mediul de afaceri.
Dan Constantinescu, managing director la Unicredit Leasing, crede ca masuri anuntate de MFP ar trebui nuantate, astfel incat „sa nu impovareze firmele romanesti cu mai mult decat pot duce”, sa nu franeze dezvoltarea economiei si sa asigure venituri la bugetul de stat.
„Credem ca Guvernul Romaniei ar avea numai de castigat dintr-o consultare cu un grup de experti din industria auto, reprezentanti ai companiilor care opereaza in aceasta piata. Suntem insa convinsi ca putem gasi solutii care sa nu presupuna atat de multe riscuri”, a declarat Michael Grewe, CEO si presedinte al Mercedes-Benz Romania.