Anticipata de catre DailyBusiness.ro ca fiind, probabil, singura solutie a constructorului roman pentru a rezista in conditiile actuale de pe piata auto, dupa ce ofertele speciale din ultima vreme nu au inregistrat efectul scontat, dovada rezultatele Dacia din ultimele luni, lansarea unui automobil mai putin dotat, dar cu un pret atractiv, ar putea genera schimbari semnificative in piata auto romaneasca, spun analistii.
Chiar daca pretul masinii in lei, calculat la actualul curs al euro, este chiar mai mare decat cel la care se vindea cel mai ieftin Logan anul trecut (6.400 euro), lansarea ofertei va avea un puternic impact in piata, estimeaza analistul auto Dan Vardie, presedintele Automedia.
[quote=Dan Vardie, analist auto]Pretul de 4.995 euro prin programul Rabla este unul psihologic, in conditiile in care nimeni nu vinde mai ieftin. La pretul asta, te gandesti mai mult la utilitatea masinii[/quote]
„Pentru ce iti cumperi o masina? Cei carora se adreseaza Dacia mizeaza pe utilitate. Iar ceea ce se intampla in Germania, unde cererea de Logan a crescut puternic in contextul introducerii unei prime de casare de 2500 de euro, fapt ce a dus pretul Daciei sub 5000 de euro, dovedeste acest lucru”, spune Vardie.
Analistul auto Razvan Codorean crede ca oferta Dacia este cu bataie lunga, in conditiile maturizarii pietei romanesti. „Daca va uitati in trafic, vedeti ca, incet-incet, au inceput sa dispara SUV-urile. Romanii incep sa aleaga masini mai potrivite pentru traficul din Romania, iar utilitatea incepe sa primeze in criteriile de selectie. Sigur, vor exista in continuare clienti si pentru masinile de clasa superioara”, spune analistul.
Sa fi gasit Dacia solutia pentru deblocarea pietei auto? Seful dealerilor Dacia, Marius Carp, crede ca oferta va fi competitiva doar in masura in care va fi insotita de o derulare optima a programului Rabla si o reluare a finantarii auto.
„In general, pe piata second-hand, cei care cumparau masini in jurul a 5-6000 de euro, o faceau cu credite de nevoi personale. Pentru ca Dacia sa intre in aceasta piata, va trebui ca programul Rabla sa functioneze ireprosabil, iar bancile sa fie dispuse sa acorde din nou credite”, spune Carp.
[quote=Marius Carp, seful retelei de dealeri Dacia]Avantajul fata de piata second-hand este tocmai ca aceasta masina poate fi acceptata la banca, spre deosebire de cele vechi. Totul depinde insa de banci si societatile de leasing, lucru de care Dacia este pe deplin constienta[/quote]
Analistii spun ca masina ar putea atrage, pe de alta parte, o cerere semnificativa din sectorul corporate, la pretul de 5700 de euro cu TVA, masina reprezentand o varianta de luat in seama pentru firmele ce detin parcuri auto.
„Acum 4 ani, Solenza Europa s-a vandut destul de bine catre companii, fiind preferata de firmele de taximetre. Chiar daca masina va fi ‘cheala’, va fi de ajuns pentru agentii comerciali, de exemplu. In conditiile crizei, companiile s-au indreptat spre oferte auto in concordanta cu problemele economice”, a declarat analistul Razvan Codorean.
Lansarea Loganului anti-criza va zdruncina piata auto
Analistii auto spun ca, indiferent daca va readuce sau nu vanzarile Dacia pe linia de plutire, Loganul „de criza” va determina cu siguranta miscari semnificative in piata auto romaneasca.
„Concurenta nu va putea sa stea cu mainile in san si sa vada cum Dacia vine cu masina de 5000 de euro prin Programul Rabla. Va trebui sa lanseze oferte cel putin la fel de bune. Am putea asista astfel la un nou val de ieftiniri si oferte promotionale”, explica analistul auto Dan Vardie.
Daca in piata masinilor noi, dealerii au inca marje de operabilitate, in piata second-hand, Loganul de 5000 de euro ar putea determina un recul semnificativ.
„Cei care aduc masini la mana a doua si-au scazut deja la minim marjele de profit, pe fondul aplicarii taxei de poluare, iar modificarile aduse de guvernul Boc nu schimba cu mult situatia. In plus, anuntul posibilei introduceri a unui impozit anual din vara, in functie de gradul de poluare si vechimea masinii, a zdruncinat si mai mult aceasta piata „, spune Marius Carp.
In aceste conditii, in opinia analistilor, dealerilor de masini second-hand nu le va ramane decat sa scada si mai mult preturile sau sa isi mute ofertele pe masini ceva mai scumpe, acolo unde si clientela are o putere de cumparare adecvata.
„Fiti siguri ca, indiferent de ce face Dacia sau ce masuri mai iau importatorii, piata pentru masinile mai scumpe second-hand va rezista, argumentul fiind, si in acest caz, pretul mai mic decat oferta de la dealeri „, a spus analistul Dan Vardie.
Masina va fi disponibila din aprilie
Cum va arata noul Logan? Datele prezentate de Dacia sunt destul de putine, in acest moment. Directorul de comunicare al Dacia, Liviu Ion, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, ca noul Logan, cel mai ieftin model al producatorului roman, va fi echipat cu motorizarea pe benzina 1.4 MPI, de 75 CP.
Printre echipamentele de serie se vor numara sistemul ABS Bosch cu repartitor electric al fortei de franare si Asistenta la Franarea de Urgenta (AFU), airbag sofer, jante de otel de 15 toli, tetiere pentru locurile din fata.
„Va fi o masina cheala, fara servodirectie, fara aer conditionat, fara spoilere vopsite, fara prea multe optiuni, dar cu un motor Renault si la un standard de calitate bun. In plus, masina va beneficia de o garantie de 4 ani sau 120.000 km”, spune seful dealerilor Dacia, Marius Carp. „Asteptam si noi modelul sa il vedem si, mai ales, sa vedem reactia clientilor”, a spus Carp.
Directorul de comunicare al Dacia, Liviu Ion, a declarat ca autoturismul va fi disponibil la vanzare din luna aprilie, fara insa sa faca declaratii pe tema tintei de vanzari si a pretului, precizand doar ca se asteapta ca noul model sa aduca o crestere a vanzarilor companiei.