Acum 4 ani, Dacia lansa pe piata unul dintre cele mai ieftine modele din istoria companiei. La 4.590 de euro, in ciuda dotarilor „spartane”, Solenza Europa reusea sa faca vanzari destul de bune pentru acele vremuri, modelul bucurandu-se de succes mai ales in randul clientilor-companii precum firme de taxi sau operatori de flote auto.
Update: Dacia ar putea ieftini automobilele cu pana la 2.000 de euro
La 4 ani distanta, analistii cred ca Dacia ar trebui sa lanseze un model similar, de aceasta data pe platforma Logan.
[quote=Razvan Codorean, analist auto]Solenza Europa nu avea decat motor, volan si schimbator de viteze. Nu avea cadrane, nici aer conditionat. A avut insa succes. A fost o masina de criza, la fel cum acum Loganul ar trebui sa fie un produs low-cost[/quote]
Potrivit dotarilor standard, fata de modelul Confort, ce costa 5.100 de euro, nivelul de echipare Europa MPI nu avea servo-directie, inchidere centralizata, casetofon, turometru, indicator temperatura lichid racire si retrovizoare exterioare cu reglare manuala din interior. Lipseau, de asemenea, spoilerele vopsite, protectiile laterale, plafoniera si manerele de viraj.
Dacia oferea, pentru 500 de euro, posibilitatea de a fi montata instalatia de aer conditionat, optionale fiind, de altfel, toate celelalte dotari prezente acum in variantele de baza la automobilele Dacia.
In conditiile in care piata auto romaneasca s-a prabusit in ultimele doua luni, pe fondul blocarii creditarii, analistii spun ca Dacia ar putea specula aceasta situatie si, cel putin temporar, ar putea investi in dezvoltarea unei masini care sa aiba un pret redus si dotari adecvate situatiei de criza. Acest lucru nu ar presupune lansarea unui nou model, ci taierea din dotari pentru a putea reduce pretul de vanzare. Tintele de vanzari ar putea fi, in primul rand, companiile care vor sa isi innoiasca flotele auto, dar nu vor sa aloce foarte multi bani, dar si clientii persoane fizice, inclusiv cei care vroiau sa isi cumpere o masina second-hand.
„Solenza Europa s-a vandut in special firmelor de taxi si companiilor care le foloseau pentru agentii comerciali. Ar putea fi o nisa importanta„, spune analistul auto Daniel Costea. „In plus, pe piata sunt foarte multi clienti care au vrut masini second, dar nu au mai apucat sa isi cumpere. Pe de alta parte, in conditiile in care creditarea ramane blocata, alternativa nu exista, iar achizitia unei masini din surse proprii presupune, pentru majoritatea romanilor un efort destul de mare. Combinata cu programul Rabla, ce aloca o prima de 3800 lei, oferta ar deveni competitiva„, considera analistul.
Seful dealerilor Dacia, Marius Carp, crede insa ca Dacia nu isi va modifica oferta, chiar si in conditiile in care criza ii afecteaza puternic vanzarile.
[quote=Marius Carp, seful dealerilor Dacia]Vanzarile Dacia sunt mai mici, dar comparatia se face cu perioada similara din 2007, care a fost cel mai bun an din istoria industriei auto din Romania[/quote]
„Compania va trebui sa isi adapteze cadenta de productie si sa caute noi metode pentru a atrage clientii, in special pe cei din extern, acolo unde Dacia cred ca este una dintre putinele marci ale caror vanzari au crescut, in pofida crizei. Pentru piata romaneasca, solutia este relansarea creditarii, cea care va aduce vanzarile la un nivel optim”, a comentat Carp, pentru DailyBusiness.ro.
Directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont, a declarat marti ca, in luna ianuarie, comenzile de masini au scazut de la 200 la 50 de unitati pe zi, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
„La sfarsitul anului trecut estimam ca vom avea comenzi pentru 3.400-4.000 de masini in ianuarie, in scadere fata de un nivel obisnuit, de 6.000 de cereri. De aceea am redus cadenta de productie de la 1.360 de unitati la 1.085 de masini pe zi. Am sperat ca aceasta cadenta ne va permite o functionare normala”, a declarat Fourmont.
El a precizat ca Dacia va mentine preturile modelelor comercializate la acelasi nivel si ca, in functie de evolutia vanzarilor, va lua alte masuri pentru a eficientiza activitatea.
„Dacia si va reduce drastic productia, va disponibiliza din personal si se va axa pe exporturi. Aceasta va fi strategia in acest an”, a comentat analistul auto Razvan Codorean.
Taxa auto sau impozit anual pe masina?
Conducerea Dacia cere mentinerea taxei de poluare la nivelul stabilit de Guvernul Tariceanu la finele anului trecut. Chiar daca surse din Comisia Europeana afirma ca ordonanta guvernamentala ar putea fi respinsa, iar astfel autoritatile romane ar fi nevoite sa renunte la taxa, analistii auto cred ca taxa va fi mentinuta intr-o forma sau alta, pentru ca alternativa – un impozit auto, platit anual, in genul celui platit in Occident, nu poate fi implementat pentru moment in Romania.
„Taxa va fi modificata, dar nu va disparea. Toate guvernele incearca acum sa isi protejeze industriile proprii, iar Romania nu poate face exceptie”, crede Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
„Varianta introducerii unui impozit anual, platit in functie de emisiile de CO2, nu cred ca poate fi impusa in prezent. Ar insemna sa plateasca mai mult tot cei saraci, care au masini mai vechi si poluante. Depinde insa de viziunea guvernului”, a declarat Carp care spera ca noul executiv sa lanseze cat de curand si programul Rabla, pe care fostul guvern vroia sa il lanseze inca din luna ianuarie.
Premierul Emil Boc a declarat, recent, referindu-se la problema taxei auto, ca un raspuns privind o posibila eliminare a taxei de poluare, asa cum au promis PSD si PDL in campania electorala, nu va fi dat decat dupa o analiza fundamentala a efectelor acesteia. Un raspuns oficial este asteptat dupa data de 15 ianuarie.