De asemenea,
persoanele fizice si juridice, precum si institutiile publice care
detin autovehicule cu o vechime mai mare
sau egala cu 8 ani de la anul
fabricatiei se pot inscrie in program. Anterior, in program intrau
masinile mai vechi de 10 ani.
Administratia
Fondului pentru mediu va aloca un numar de 20.000
tichete, bugetul total fiind de 140
milioane lei. Pentru prima data
tichetele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, urmand sa fie
alocate electronic in sistemul informatic al AFM.
De asemenea, se va
utiliza un singur tichet electronic pentru achizitionarea unui
autovehicul nou. Valoarea unui tichet este de 6.500 lei, potrivit
Ministerului Mediului.
Pentru stimularea
achizitionarii autovehiculelor cat mai prietenoase cu mediul,
se
va oferi posibilitatea acordarii, pe langa prima de casare, a unui
eco-bonus in valoare de 500 lei pentru:
-achizitionarea unui
autovehicul nou, incadrat in norma de poluare Euro 6;
-achizitionarea unui
autovehicul nou, al carui motor genereaza o cantitate de
emisii ce CO2 mai mica de 100g/km;
-achizitionarea unui
autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
Distribuirea
tichetelor
Tichetele alocate
pentru persoanele fizice vor fi distribuite pe fiecare judet, in
raport cu numarul autovehiculelor uzate aflat in evidentele Directiei
Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor. La nivelul
fiecarui judet, vor fi repartizate in mod egal intre punctele de
lucru apartinand producatorilor validati si situate in respectiva
unitate teritoriala.
Pentru persoanele
fizice, sesiunea de finantare va fi organizata in patru etape,
fiecare etapa avand o durata de cate 60 zile.
In prima etapa,
toate tichetele alocate destinate persoanelor fizice vor fi
repartizate pe fiecare judet, in raport cu numarul autovehiculelor
uzate aflat in evidentele DRPCIV.
In a doua etapa,
tichetele aferente fiecarui judet ramase neutilizate, precum si cele
alocate pentru care s-au anulat notele de inscriere, vor fi
redistribuite in mod egal intre punctele de lucru apartinand
producatorilor validati din respectiva unitate teritoriala.
In a treia etapa,
tichetele ramase se impart, in mod egal, intre punctele de lucru ale
producatorilor validati din judetul respectiv. In aceasta etapa,
orice producator validat poate ceda tichetele alocate in favoarea
unui alt producator validat, cu obligatia de a informa, in prealabil,
Administratia Fondului pentru Mediu.
In ultima etapa,
tichetele ramase se vor imparti in mod egal, intre punctele de lucru.
Pot participa doar producatorii validati care, in etapa a treia, au
consumat toate tichetele alocate.
In cazul in care la
sfarsitul ultimei etape vor ramane tichete neutilizate, acestea vor
fi anulate.
Programul de
Stimulare a innoirii Parcului Auto, cunoscut in special sub numele
“Programul Rabla”,
este un program guvernamental sustinut din fonduri alocate de
Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice, prin Administratia
Fondului pentru Mediu. Scopul acestuia este eliminarea din
trafic a autovehiculelor vechi si inlocuirea lor cu altele noi,
maputin poluante.
Conform Administratiei Fondului pentru
Mediu (AFM), romanii au cumparat, pana in prezent,
aproape
13.400 de autoturisme noi prin intermediul Programului Rabla
2013, iar circa 19.900 de masini mai vechi de zece ani au ajuns la
casat. Din numarul total de autovehicule
cumparate, 690 au beneficiat de eco-bonusuri.
AFM a alocat, in 2013, in prima faza,
135 de milioane de lei pentru 20.000 de tichete Rabla. Ulterior, din
noiembrie, numarul voucherelor a fost suplimentat cu 3.000 de
exemplare.
Datele Directiei Regim Permise de
Conducere si inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arata ca
parcul
auto national din Romania ajunsese, la finele anului 2013, la
aproximativ 5,98 milioane de unitati, in crestere cu 4,73% fata de
aceeasi perioada din 2012.
Din total, circa 1,91 milioane de
vehicule din parcul auto national au o vechime cuprinsa intre 6 si 10
ani, iar 1,42 milioane de unitati au un grad de uzura cuprins intre
11 si 15 ani. Mai mult, aproape 1,14 milioane de masini sunt mai
vechi de 20 de ani.
Citeste si:
Piata auto a ajuns la
nivelul de acum 13 ani, dupa 6 ani de scaderi consecutive
2014, ultimul an pentru programul
Rabla?