DailyBusiness.ro:
Piata auto romaneasca a inregistrat in ultimii ani record dupa record in materie de vanzari. In acest an, conform datelor APIA, ritmul de crestere se va reduce sensibil, la maxim 5%, fata de 25-50% in anii trecuti. Pe ce se bazeaza aceste estimari?
Liviu Dobrin: Sunt mai multi factori care contribuie la starea pietei auto romanesti in momentul actual. Unul dintre factorii cei mai importanti este cresterea pretului combustibililor care a bulversat piata auto mondiala si a avut, bineinteles, si influente asupra pietei romanesti. Acest fapt a facut ca vanzarile sa scada pe plan general nu numai in Romania. Un al doilea motiv pentru care piata cunoaste o oarecare stagnare este legat de taxa de prima inmatriculare care a facut sa creasca foarte puternic vanzarile pe piata autoturismelor noi, a impins consumatorul catre masinile noi si a facut sa apara un anumit dezechilibru.
DB: Ce efecte au avut in piata auto aceste cauze despre care vorbiti?
LD: Anul acesta, dupa parerea mea, va fi un an inca de expectativa, pentru ca noua taxa de poluare inca greveaza asupra socotelilor pe care si le face cel care doreste sa isi achizitioneze un autoturism. Expectativa aceasta se manifesta in mod mult mai accentuat acum si pe fondul perioadei de vacante si pe fondul modificarii preturilor la carburanti. Iata ca am ajuns in situatia paradoxala ca motorina sa fie mai scumpa decat benzina. O situatie care va determina in viitorul apropiat o redirectionare a celor care cumpara masini de pe motoarele diesel pe cele cu aprindere cu scanteie.
Si asta pentru ca singurul avantaj pentru autoturismul Diesel, din punct de vedere financiar, este consumul mai redus. Doar acolo mai poti sa faci o economie si sa inregistrezi un avantaj fata de motorul cu benzina, dar acest avantaj este compensat de o intretinere mult mai scumpa la motoarele Diesel fata de motoarele cu aprindere cu stanteie. Acest fapt a facut ca piata sa fie oarecum dezorientata si sa se manifeste deja o crestere a vanzarilor pe benzina si o scadere a celor pe motorina.
DB: O alta problema a pietei auto romanesti este cea a serviciilor de garantie si post-garantie. Sunt foarte multi clienti care se plang de faptul ca aceste servicii ar fi sub orice critica. Ce parere aveti?
LD: Aici este o mare problema, probabil cea mai mare a pietei auto in momentul de fata. Reteaua de service-uri este total depasita, iar service-ul este departe de a fi la o buna calitate si la cerintele normale ale comparatorilor care au dat mai multe mii sau zeci de mii de euro pe un autoturism. Reparatiile dureaza saptamani si chiar luni, la fel asteptarea dupa diverse piese. Pe fondul unei infrastructuri care stim bine cum este, si asta inseamna drumuri mai dese in service-uri pentru intretinere corecta a autoturismului si pentru a schimba piesele care sunt uzate sau defecte, reteaua trebuie neaparat multiplicata cel putin la dublu.
Eu cred ca toti cei care se ocupa de vanzarile de autoturisme au realizat faptul ca este momentul unei reorientari spre ridicarea nivelului de serviciu si marirea numarului de unitati de service, pentru ca altfel cu siguranta si vanzarile vor scadea Si mai este un aspect. Castigurile mari nu vin totdeauna din vanzare ci din service si vanzare de piese de schimb. Intotdeauna, autoturismul in sine nu are inglobat un castig foarte mare pentru ca se stie ca va produce castig in anii urmatori prin manopera de service si mai ales prin vanzarea de piese de schimb.
DB: Banca Nationala se pregateste sa lanseze in aceste zile noi norme de creditare a persoanelor fizice al caror scop principal este de a tempera consumul, care dezechilibreaza in mod direct economia. Avand in vedere ca cel putin 60% dintre automobilele vandute in Romania sunt achizitionate prin credite, cum credeti ca vor influenta aceste noi reguli evolutia pietei auto?
LD: Aceasta inasprire a conditiilor BNR are doua aspecte. Partea pozitiva este ca vor fi mai putine credite neperformante, iar partea negativa este o accesibilitate mai dificila si, din acest punct de vedere, o scadere a numarului de masini vandute in leasing fata de anul trecut, sau o stagnare care, in fapt va insemna o scadere, avand in vedere gradul de motorizare inca redus al Romaniei.