Legea ofera
companiilor alternative la clasicele prime si bonusuri, din care se
retin atat impozitul cat si contributiile aferente. Diversele tipuri
de ajutoare, fie ca sunt pentru inmormantare, pentru pierderi cauzate
de calamitati naturale, pentru boli grave si incurabile sau pentru
nastere, sunt beneficii pentru care nu se retin impozit pe venit si
contributii sociale, si au deductibilitate limitata. Oferindu-le,
angajatorul isi arata sustinerea fata de angajat in momentele
dificile.
In aceeasi categorie
intra si cadourile oferite salariatilor si copiilor acestora.
Potrivit legii, acordarea cadourilor oferite de angajatori copiilor
minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie,
Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase se
realizeaza pentru fiecare copil minor al fiecarui angajat. Valoarea
cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele
mentionate, nu poate depasi 150 de lei.
Consolidarea
relatiei angajat-angajator se poate realiza si prin acordarea de
beneficii precum: decontarea transportului pentru deplasarea la si
de la locul de munca, acoperirea costului prestatiilor pentru
tratament si odihna, suportarea cheltuielilor de mutare in interes de
serviciu, indemnizatiile de instalare si cheltuielile efectuate de
angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea
angajatului.
Asupra acestora nu
se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale si pot fi o
optiune eficienta atat pentru angajat cat si pentru angajator in
cazul in care au loc schimbari la nivel de companie si se doreste
pastrarea structurii personalului prin alocarea de resurse interne in
acest sens.
O alta categorie
este cea a beneficiilor impozabile, in sensul impozitului pe venit,
pentru care nu se retin contributii sociale. Si acestea au
deductibilitate limitata. In aceasta categorie intra tichetele
(cadou, de cresa, de masa, de vacanta) si cheltuielile cu primele de
asigurare voluntara de sanatate, in limita unei sume reprezentand
echivalentul in lei a 250 de euro intr-un an fiscal, pentru fiecare
participant.
„Beneficiile
enumerate mai sus sunt avantajoase atat pentru angajat, cat si pentru
angajator, daca sunt respectate limitele impuse de lege asupra
valorii lor, prin urmare toate tipurile de beneficii trebuie
precizate in contractul de munca (cel putin cele impozabile),
contractul colectiv de munca (unde este cazul) si in regulamentul
intern, iar acordarea acestora trebuie insotita de documente
justificative pentru a evita orice interpretari in momentul
incadrarii lor in limitele deductibilitatii”, spun reprezentantii
Accace.
La enumerarea
acestora in documentele companiei trebuie adaugate si proceduri clare
de acordare pentru a se asigura respectarea legislatiei si a evita
discriminarea la locul de munca.
Accace este unul
dintre liderii pietei serviciilor de
outsourcing si consultanta din Europa
Centrala si de Est, firnizand servicii in materie de finante si
contabilitate, consultanta fiscala, salarizare si dreptul muncii,
inmatriculare si inregistrare, recrutare si training, precum si
implementarea MS Dynamics NAV.