„In schimb,
optimismul acesta pentru propriile companii pare decuplat de
perspectivele globale de crestere, opiniile despre situatia economica
generala fiind mai degraba rezervate. Este un semn ca directorii
generali din Romania au invatat ca in actuala conjunctura economica
nu se pot baza decat pe fortele proprii pentru cresterea afacerilor”,
a declarat Vasile Iuga, country managing partner, PwC Romania.
Astfel, 47% dintre respondentii din
Romania anticipeaza ca economia va stagna in acest an, iar 38% vad
chiar o deteriorare a conjuncturii economice (in timp ce media
globala este de 28%).
Cei mai multi dintre directorii
generali din Romania se vor concentra pe oportunitati de crestere
organica pe piata interna (33%) si pe dezvoltarea de noi produse si
servicii (29%), in timp ce doar 5% dintre respondenti mizeaza pe noi
piete externe. in schimb, 15% dintre respondenti considera
ca extinderea operatiunilor de pe
pietele externe unde companiile lor sunt deja prezente este cea mai
buna optiune de crestere. Se remarca si o orientare catre proiecte de
fuziuni si achizitii, joint-ventures si aliante strategice – 18%
dintre respondenti mizand pe astfel de strategii de crestere, fata de
doar 5% care vedeau astfel de oportunitati in editia anterioara.
Riscurile
Intr-o piata fragila, care a inselat
deseori sperantele de redresare ale mediului de afaceri, directorii
generali din Romania declara ca volatilitatea economiei reprezinta
principalul risc pentru companiile lor (87%,fata de doar 64% anul
trecut).
De asemenea, respondentii sunt foarte
preocupati de eventualul raspuns al autoritatilor la situatia
deficitului bugetar (84%, fata de 52% anul trecut), precum si de
cresterea poverii fiscale (67%), in timp ce 62% dintre respondenti au
indicat supra-reglementarea drept o amenintare pentru companiile lor
(fata de doar 39% anul trecut), iar 82% sunt ingrijorati cu privire
la stabilitatea cursului de schimb al monedei nationale.
Doar 5% dintre directorii generali
anticipeaza o destramare a Zonei Euro (spre deosebire de 16% dintre
respondentii din SUA si de la nivel global, precum si fata de 12%
dintre cei din Europa). Insa 58% dintre participantii la sondaj
mentioneaza ca impactul unui astfel de scenariu ar fi foarte mare si
le-ar afecta companiile.
Schimbarile de strategie
In actualul context economic, cei mai
multi respondenti isi consolideaza pozitia si nu se asteapta la
schimbari majore de strategie in perioada urmatoare (27% nu
anticipeaza nicio schimbare a strategiei,
iar 58% mizeaza doar pe anumite
ajustari ale acesteia). In schimb, 15% au in vedere o reconsiderare
radicala a strategiei de afaceri, modelul lor actual de business
parand a-si fi atins limitele.
Dintre cei care au in vedere anumite
schimbari, cele mai multe se vor concentra pe atragerea si
fidelizarea clientilor (84%). Alte schimbari vor mai fi operate in
structura organizationala (69%) si in ceea ce priveste managementul
talentelor (69%). De asemenea, 65% dintre companiile care vor
intreprinde schimbari strategice vor opera modificari in materie de
fuziuni si achizitii, proiecte joint-venture si aliante strategice.
In ultimele 12 luni, 96% dintre
companiile participante la sondaj au implementat masuri de
reducere a costurilor, 36% dintre respondenti au externalizat
unele procese sau functii, iar 31% au intrat in aliante strategice si
proiecte joint-venture.
Reducerile de costuri sunt pe agenda si
in perioada urmatoare (85% dintre directorii generali au in vedere
astfel de initiative). De asemenea, 44% dintre directorii generali
iau in considerare incheierea de noi parteneriate si aliante
strategice, iar 35% mizeaza pe fuziuni si achizitii pe piata interna.
Anul trecut, 69% dintre respondenti
considerau cererea din partea consumatorilor drept unul
dintre factorii principali care le
influenteaza strategia de afaceri. Tendinta se mentine si anul
acesta, 96% dintre directorii generali care au participat la acest
sondaj considerand ca influenta pe care o au clientii este
definitorie pentru strategie, iar 89% luand in considerare derularea
unor programe de implicare si atragere a acestei categorii de
stakeholderi.
Printre prioritatile de investitii din
urmatoarele 12 luni, 55% dintre respondenti au in vedere
imbunatatirea serviciilor pentru clienti (media globala fiind de 38%)
si 51% considera cresterea bazei de clienti o prioritate. Schimbarile
permanente in comportamentul si modul de a cheltui al consumatorului
sunt percepute de catre directorii generali drept una dintre
principalele amenintari la adresa perspectivelor de crestere ale
afacerilor lor (58%). 84% dintre respondenti estimeaza modificari ale
strategiei in vederea cresterii numarului de clienti si pastrarii sau
fidelizarii celor existenti (un procent similar cu cel inregistrat la
nivel global, de 82%).
De asemenea,
directorii generali isi consolideaza parteneriatul cu furnizorii
pentru a limita riscurile asupra perspectivelor de
crestere ce pot aparea din intreruperi in relatia cu acestia.
Directorii generali
din Romania sunt optimisti cu privire la perspectivele de crestere
ale numarului de angajati in
urmatoarele 12 luni. 73% dintre respondenti considera ca angajatii
(inclusiv sindicatele) reprezinta stakeholderi cu o influenta
semnificativa asupra strategiei de afaceri, fapt ce determina o
preocupare crescuta din partea directorilor generali fata de acestia
(83% in Romania si 77% la nivel global).
O preocupare cu
privire la perspectivele de crestere, mentionata de 45% dintre
respondentii din Romania, este lipsa disponibilitatii personalului
calificat in domenii cheie. Astfel, 69% planuiesc sa creasca
investitiile in urmatorii trei ani in vederea dezvoltarii si
retentiei fortei de munca calificate.
Directorii generali
intentioneaza sa isi consolideze si interactiunea
cu media si cu utilizatorii de retele
sociale. 56% dintre directorii generali percep o influenta crescuta a
mass media asupra strategiei de afaceri. Prin urmare 71% dintre
directorii generali au in vedere cresterea vizibilitatii
organizatiilor lor in presa. De asemenea, 31% dintre directorii
generali considera ca utilizatorii de social media castiga teren in
ceea ce priveste influenta pe care o au asupra deciziilor care
influenteaza strategia de afaceri. Astfel, 76% dintre directorii
generali declara ca se vor concentra in perioada urmatoare pe
cresterea vizibilitatii organizatiilor lor pe platformele sociale (un
procent similar celui inregistrat la nivel global, de 78%).
Directorii generali intervievati
planuiesc sa se concentreze in urmatoarele 12 luni asupra unor
actiuni care sa
contribuie la dezvoltare durabila si la imbunatatirea relatiei cu
comunitatea. Acestia au in vedere implicarea in initiative
filantropice si de tip „intreprindere sociala” (22%),
voluntariat/ serviciu in folosul comunitatii (27%) sau reducerea
amprentei de carbon (47%).
89% dintre
respondentii din Romania considera Guvernul si autoritatile de
reglementare printre cei mai importanti
stakeholderi pentru companiile lor (un procent apropiat de media
globala, de 85%). In ceea ce priveste asteptarile de la Guvern,cei
mai multi dintre respondenti ridica problema imbunatatirii
infrastructurii (82%), vazuta drept una dintre vulnerabilitatile
Romaniei. Respondentii se asteapta ca autoritatile publice sa asigure
in continuare stabilitatea sectorului financiar (67%) si sa
investeasca in sistemul de educatie pentru a asigura o forta de munca
bine pregatita (44%).
„Dupa mai multi
ani de ajustari dureroase, Romania pare sa-si fi regasit echilibrul
macroeconomic. In drumul catre redresare, Romania
este precum un maratonist care a
parcurs deja mai bine de jumatate din distanta, dar linia de finis
inca nu se arata la orizont. Acum este insa momentul cel mai
important in care este nevoie de continuarea reformelor structurale
pentru a transforma actuala criza intr-o oportunitate de reasezare a
cresterii pe baze sanatoase”, a precizat Vasile Iuga.
Directorii de companii din Romania
asteapta si imbunatatiri privind activitatea Guvernului in directia
simplificarii cadrului de reglementare (75%). Se remarca totodata o
crestere a asteptarilor mediului de afaceri de la Guvern pentru
combaterea intr-o masura mai mare a inegalitatii sociale si a
saraciei (33%).
Pentru cea de-a XVI-a editie a
sondajului anual CEO Survey realizat de PwC la nivel global si
adresat directorilor de companii, au fost efectuate 1.330 de
interviuri cu directori de companii din 68 de tari in trimestrul al
IV-lea al anului 2012. Pe regiuni, 449 de interviuri au fost derulate
in Asia-Pacific, 312 in Europa de Vest, 227 in America de Nord, 165
in America Latina, 95 in Europa Centrala si de Est, 50 in Africa si
32 in Orientul Mijlociu. in Romania au fost realizate 55 de
interviuri.
PwC este o retea de
firme prezenta in 158 de tari cu aproape 180.000 de specialisti care
ofera servicii de audit, consultanta fiscala si consultanta pentru
afaceri.