- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Training-uri in 2009: Companiile pastreaza \”utilul\” si renunta la \”placut\”

02 Jan, 00:01 • andra.gheorghe
Fortate de criza financiara, companiile vor aplica in 2009 in selectarea programelor de training filozofia "mai intai ce ne trebuie", lasandu-le pe plan secund pe cele "soft-skills" (comunicare inter-personala, team-building-uri) si concentrandu-se pe cele profesionale, care pun accent pe dezvoltarea abilitatilor esentiale la locul de munca.
Training-uri in 2009: Companiile pastreaza \utilul\ si renunta la \placut\

Piata de training din Romania a continuat sa creasca semnificativ si in 2008, iar efectele crizei financiare asupra ei sunt inca putin vizibile, pentru ca, explica reprezentantii Horvath&Partners, bugetele au fost fixate inca din 2007 sau la inceputul lui 2008.

„In mod normal, aceste sume alocate nu se schimba drastic pana la sfarsitul anului. In general, mai ales firmele mari stabilesc programe complexe de training pe intreaga perioada a anului pe diferite teme, pentru diferite grupe de angajati. In aceste conditii, e putin probabil sa renunte la finalizarea acestor programe si din simplul motiv sa nu faca diferenta intre angajati”, au afirmat acestia.

Totusi, exista cateva semne mai accentuate ale crizei economice, in randul companiilor de dimensiune mai mica, unde managementul reactioneaza deseori cu amanarea sau anularea programelor de training, potrivit oficialilor Horvath&Partner.

Marii clienti: bancile, companiile de telecom, IT si bunuri de consum

Potrivit specialistilor de la Horvath&Partners, piata de training creste in general in momentele de dezvoltare economica si stagneaza in momentele de criza si recesiune. Viitorul training-urilor dezvoltate in Romania depinde de companii mari, care aloca bugete imense pentru astfel de programe. Cei mai mari „consumatori” de training sunt din industria bancara, telecom, IT, bunuri de consum

Insa in situatia de criza financiara – explica reprezentantii H&P – exista in general doua tipuri de atitudini ale managementului: cei care vad trainingul ca pe „ceva care costa mult”, iar acele companii vor reduce bugetele, si cei care il vad ca o functie importanta, care contribuie la cresterea performantei business-ului, unde programele selectate sunt bine fundamentate si aliniate nevoilor reale. Acele companii vor continua sa aloce bani pentru training.

„Este foarte greu de estimat cum va influenta criza financiara in mod real piata de training. Cu siguranta va fi o diminuare a cresterii pietei, dar masura acesteia va depinde de cat de grav vor fi afectate industriile care aloca in general sume mari de training”, au spus reprezentantii Horvath&Partners.

Piata locala a crescut cu 30% in 2008 si ar putea stagna in 2009

Specialistii estimau la finele lui 2007 o crestere de 30% pentru piata locala de training in 2008, previziune care, spun reprezentantii companiei APT, s-a indeplinit.

Insa acestia sunt sceptici in fata evolutiei cererii pentru 2009.

„In ultimele cateva luni, mai exact de la finele lui septembrie, moment in care criza financiara s-a simtit si in Romania, cererea a inceput sa scada considerabil, daca nu per total pachete de training-uri, atunci cel putin pe cele de soft skils (leadership, teambilding, comunicare)”, au declarat oficialii APT.

„Intr-adevar, companiile au continuat sa investeasca in aceste servicii si in perioada imediata declansarii crizei, insa cu precadere in cele destinate angajatilor din middle si top management”, au adaugat reprezentantii companiei.

In privinta evolutiei cererii pentru 2009, cei de la APT sunt ceva mai drastici: cerea va scadea, pentru toate pachetele, companiile nemaifiind dispuse sa investeasca in aceste servicii, considerate costuri suplimentare.

„Companiile trebuie sa-si optimizeze costurile, or cheltuielile in dezvoltarea angajatilor nu au un efect sigur si imediat. Se vor mai face investitii, insa in special pentru pachete destinate top managerilor. Insa si aici a inceput sa se contureze deja o noua tendinta: angajatii prefera sa-si plateasca singuri trainingul, sau sa apeleze la o forma de finantare combinata – o parte din costuri le suporta angajatul, si o parte angajatorul”, au declarat oficialii APT.

Reprezentantii Horvath&Partners estimeaza la randul lor, pentru 2009, o diminuare la cererea pentru traininguri de soft skills si la programele de teambuiding.

„Acestea sunt foarte costisitoare, luand in calcul si costurile de cazare si transport al angajatilor, programele fiind organizate in general in afara orasului”, au afirmat oficialii H&P.

In conditiile de criza, au adaugat acestia, va creste rolul trainingurilor profesionale care vizeaza cresterea performantei business-ului prin metode si tehnici de management moderne.

„Managerii romani actioneaza deseori pe baza de zvonuri si sentimente si nu au instrumentele necesare care sa furnizeze informatiile necesare pentru luarea deciziilor. Managerii au nevoie de instrumente eficiente de planificare si raportare, de un sistem de managementul costurilor, de un sistem de controlling bine pus la punct pentru a stie in ce directie merge compania, si unde trebuie sa actioneze sa franeze efectele crizei”, au mai spus reprezentantii H&P.

Urmărește Daily Business pe Google News