Inaugurarea celor 42 de kilometri din Autostrada Transilvania, pe traseul Turda-Gilau, ar putea fi singurul eveniment de acest gen pana in 2011. Potrivit expertilor, guvernul, constrans de limitele bugetare impuse de acordul cu Fondul Monetar International (FMI), este putin probabil sa mai aloce fonduri importante pentru constructia autostrazii.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a blocat, de altfel, toate contractele pentru autostrada, iar Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, a anuntat ca se cauta investitori dispusi sa participe la un parteneriat public-privat. Adica, mai pe romaneste, sa vina cu bani de acasa, sa construiasca autostrada, si apoi sa isi recupereze investitia din taxa de acces.
Potrivit expertilor, in vremuri de criza este putin probabil ca autoritatile sa gaseasca investitori disponibili, mai cu seama ca proiectul este unul extrem de costisitor.
”Intreg procesul de constructie este blocat in prezent, pentru ca CNADNR a suspendat toate discutiile pe tronsoane. Se cauta variante pentru implicarea unor bani privati in dezvoltarea proiectului”, a declarat Valentin Stoica, vicepresedintele Search Corporation, una dintre firmele implicate in lucrarile la A3.
Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi confirma suspendarea contractelor. Fara un buget pe 2010, CNADNR asteapta vremuri mai bune.
”Urmatorul deadline va fi in functie de cat buget avem. Deocamdata nu stim nimic, pentru ca nu a fost stabilit bugetul de stat”, afirma Dorina Tiron, directorul general al CNADN.
Ce se stie sigur, potrivit directorului general adjunct Adrian Ionescu, este ca banii vor fi, cel putin anul viitor, mai putini decat in 2009. ”Constrangeri bugetare vor fi cu siguranta, avand in vedere tinta de deficit bugetar negociata cu FMI si Comisia Europeana”, a spus Ionescu.
[img=465][/img]
Bechtel vrea sa construiasca, dar nu pe datorie
Compania Bechtel vrea sa construiasca in continuare, insa in conditiile in care asteapta de ceva vreme ca statul sa isi achite obligatiile restante, a redus volumul de lucru si ia in calcul oprirea lucrarilor. Bogdan Sgarcitu, purtatorul de cuvant al companiei, a declarat ca, in prezent, se lucreaza la finalizarea tronsonului inaugurat de premierul Boc.
”Din tronsonul 2 B mai sunt de realizat, pe langa cei 42 de kilometri, inca 9,5 kilometri de autostrada. Din pacate, protocolul pentru 2009 s-a incheiat, iar pentru anul 2010 nu avem nimic semnat si nu avem un buget. Exista restante de plata pentru lucrarile efectuate in acest an. O decizie de oprire a lucrarilor nu a fost luata, insa exista aceasta posibilitate”, a declarat Sgarcitu.
Oficialii Bechetel sunt dispusi sa intre intr-un parteneriat cu statul si vor negocia cu noul guvern. ”Au fost cateva discutii exploratorii, dar nu exista nimic semnat”, a spus purtatorul de cuvant al companiei.
Autostrada Transilvania ar trebui finalizata in 2013. Avand in vedere problemele de finantare si decizia autoritatilor de a continua lucrarile prin intermediul unui parteneriat public-privat, este putin probabil ca vom putea parcurge prea curand cei 415 kilometri. Lucru recunoscut de mai toti cei implicati, inclusiv de Bechtel.
”In conditiile in care contractul a fost negociat si renegociat, iar banii au venit cum au venit, nu vad semne ca, pe viitor, se vor asigura conditiile ca lucrarile sa mearga intr-un ritm sustinut”, a declarat Marius Nicoara, fostul presedinte al Consiliului Judetean Cluj.
[img=466][/img]
La randul sau, Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, afirma ca ”atata timp cat infrastructura rutiera va reprezenta o prioritate doar in perioade electorale, sa nu ne asteptam sa vedem autostrada finalizata prea curand”. De altfel, piatra de temelie a autostrazii a fost pusa de Adrian Nastase in 16 iunie 2004, intre doua tururi electorale, iar in 2009, primul tronson a fost inaugurat de Emil Boc tot cu o astfel de ocazie.
Planuri pe hartie: O sosea de 415 km, cu patru benzi
Privit pe hartie, proiectul Autostrada Transilvania arata foarte bine. O sosea cu patru benzi, cu o lungime de 415 km, ce porneste din centrul Romaniei, de la nord-vest de Brasov, si ajunge la Oradea, la granita cu Ungaria.
Autostrada, cel mai mare proiect de infrastructura din Europa, va traversa intreaga Transilvanie de la sud-est la nord-vest, trecand pe langa Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj-Napoca, Zalau si Oradea.
Impartita pe 8 tronsoane, autostrada va incepe de langa Brasov, oras cu o altitudine de aproape 600 de metri, va parcurge podisul Transilvaniei la o altitudine de 300-400 de metri, dupa care va ocoli pe la nord Carpatii Apuseni, pentru ca in final sa coboare in campia Crisanei la o altitudine de aproximativ 130 de metri. Traseul autostrazii il puteti vedea aici.
In prezent, au fost finalizati primii 42 de kilometri din tronsonul 2B Campia Turzii – Cluj Vest (Gilau) si s-au efectuat lucrari la tronsonul 3C Suplacu de Barcau – Bors, ce ar urma sa fie finalizat pana pe 31 decembrie 2011. In total, intregul segment are 116 km.
Cei 42 de kilometri de autostrada terminati pana acum de Bechtel au costat, in medie, 11 milioane de euro pe kilometru, aproape dublu fata de estimarea initiala. Cel putin asta afirma Radu Berceanu, ministrul interimar al Transporturilor. ”Cand se va ajunge la campie, costul nu va fi mai mare de 6 milioane. Nu este nici pe departe cea mai scumpa autostrada din lume, asa cum s-a spus”, a precizat Berceanu.
Dincolo de declaratiile acestuia, atat CNADNR cat si Bechetel evita sa se pronunte asupra notei de plata pentru primul tronson al autostrazii.
Ce se stie sigur este ca autostrada ar trebui sa coste 5 miliarde de euro, mai mult decat estimarea initiala facuta in 2003, de 2,2 miliarde de euro. Cat va costa in final, nimeni nu stie. Si asta in conditiile in care autoritatile nu au finalizat procesul de despagubire a celor expropriati, iar costurile finale ale mutarii utilitatilor nu au fost inca stabilite.
In plus, daca se va recurge la parteneriatul public-privat, niciun investitor potential nu se va arata interesat sa construiasca fara sa stie ca are de castigat bani buni din aceasta investitie.
Dovada ca primul parteneriat public-privat, semnat de guvern cu consortiul Vinci-Aktor, pentru construirea sectorului Comarnic-Brasov, s-a blocat in negocierile privind riscurile investitionale. Afacerea este evaluata la 1,5 mld. euro, adica 21,18 milioane euro/km..
Romania are, in prezent, una dintre cele mai proaste infrastructuri rutiere din Europa. In ultimii 20 de ani, au fost construiti doar 160 de kilometri de autostrada si asta in conditiile in care peste 60% din reteaua de transport rutier are nevoie de reparatii sau modernizari urgente, iar parcul auto din Romania a crescut de peste 8 ori.
Daca in Romania ultimilor 20 de ani s-a construit intr-un ritm mediu de 10 km/an, in Bulgaria s-a construit dublu, iar in China 5.000 km/an.
”In alte tari, infrastructura reprezinta o prioritate nationala si nu se negociaza in functie de interesele politice. Noi am avut 4-5 ministri in aceasta perioada si ce au reusit? Am negociat si renegociat pana am ajuns la un cost dublu, iar de construit, ce sa mai vorbim. Suntem in coada Europei”, a declarat Augustin Hagiu, reprezentantul Federatiei Transportatorilor.