„Atat traficul
intern, cat si cel international, s-au mentinut aproape de nivelul
din 2011, inregistrand scaderi usoare de 0,59%, respectiv 3,43%”,
se arata in comunicatul institutiei.
In anul 2012, au fost
procesate in Romania 523.286.299 de
trimiteri postale (trimiteri de
corespondenta, imprimate, colete etc), iar Compania Nationala Posta
Romana (CNPR) a continuat sa prelucreze cea mai mare parte dintre
aceste trimiteri (74,28%). Cu toate acestea, traficul total realizat
prin CNPR a scazut fata de anul 2011 cu 7,17%, in timp ce restul
furnizorilor au procesat cu 23,98% mai multe trimiteri fata de anul
anterior.
La nivelul trimiterilor interne si internationale,
din numarul total de 493.436.207 trimiteri
interne, Posta Romana a procesat cu
6,85% mai putine decat in 2011, respectiv 367.215.481 de trimiteri,
in timp ce numarul de trimiteri interne procesate de catre furnizorii
privati a ajuns la 126.220.726 de trimiteri, crescand cu 23,54% fata
de anul anterior.
Potrivit ANCOM, trimiterile
internationale au ajuns la 29.850.092
(71,9% procesate de CNPR), in scadere cu 3,42% fata de anul 2011.
Din totalul trimiterilor postale din Romania in anul 2012, un
procentaj de 96,61% au reprezentat trimiterile de corespondenta,
imprimate, pachete mici si trimiteri de publicitate prin posta, cu
limita maxima de greutate doua kilograme (posta
de scrisori). Acest segment s-a
mentinut constant fata de anul 2011, fiind procesate 489.865.918
trimiteri, dintre care 77,87% operate de CNPR.
De asemenea, in anul
2012 au fost colectate si distribuite 23.943.298 de colete
postale atat interne, cat si
internationale, cu 2,81% mai multe decat in anul 2011. Din numarul
total de colete, CNPR a procesat 10,52%, urmatorii zece furnizori de
volum mare din acest segment de piata au realizat impreuna un trafic
de 11.379.775 de colete (47,53%), iar restul furnizorilor au realizat
un volum de 10.044.990 de colete, reprezentand un procent de 41,95%
din traficul total de colete.
In anul 2012
traficul postal total aferent serviciilor Express
a fost de 9.477.083, in scadere cu 30,97% fata de anul 2011. CNPR si
furnizorii privati si-au impartit acest segment in mod egal.
Traficul de
trimiteri din sfera serviciului
universal a scazut in anul 2012 cu
7,76% fata de anul 2011, pana la 391.117.038 de trimiteri,
inregistrandu-se scaderi atat la nivel intern, cat si la nivel
international. Pe acest segment, CNPR a procesat majoritatea
traficului (85,32%), remarcandu-se scaderea atat a traficului
acesteia, cat si a furnizorilor privati, fata de 2011, cu 8,57%,
respectiv 2,78%.
Traficul postal realizat de catre
furnizorul de serviciu universal, CNPR, ca urmare a drepturilor
rezervate de care a beneficiat in anul 2012, a fost de 262.825.024 de
trimiteri, reprezentand peste 95% din traficul de corespondenta din
sfera serviciului universal procesat de catre acesta in anul
respectiv.
Traficul postal
total aferent serviciilor postale din afara sferei serviciului
universal a inregistrat si in anul 2012 un
trend ascendent, astfel ca, in urma cresterii cu 28,01% fata de anul
2011, acesta a atins nivelul de 132.169.261 de trimiteri postale.
Conform ANCOM, in anul 2012 au fost
inregistrate 79.972 de reclamatii, din care 26.849 s-au
dovedit a fi intemeiate. Un numar de 8.161 de reclamatii au fost
solutionate cu acordare de despagubiri in valoare de 2.427.462 lei.
Raportand traficul general total
(523.286.299 de trimiteri postale) la numarul de reclamatii, s-a
constatat ca in anul 2012 a existat o reclamatie la 6.543 de
trimiteri postale, o reclamatie intemeiata la 19.490 de trimiteri
postale, o reclamatie neintemeiata la 9.850 de trimiteri postale si
ca, in medie, din trei reclamatii intemeiate, una a fost solutionata
prin acordare de despagubiri.
ANCOM este
institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii
din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii,
administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor
eficiente in infrastructura si a inovatiei.