Piata are un potential de dezvoltare urias, desi aproape toate marile orase din tara se pot lauda cu 2-3 hipermarketuri si alte cateva supermarketuri, spun retailerii. Ei isi bazeaza afirmatia pe apetitul romanilor pentru cumparaturi.
Datele statistice situeaza Romania, cu cei peste 21,7 milioane de consumatori, ca fiind a doua piata ca potential din regiune, pentru bunuri si servicii, dar aflata inca la un nivel de dezvoltare redus fata de tarile occidentale, dar si fata de tari din Europa de Est, ca Polonia si Ungaria.
Acesta sunt motivele pentru care marile retele de retail au pregatit pentru intervalul 2008-2010 investitii de peste 2 miliarde de euro in deschiderea unor noi unitati.
Carrefour va opera 20 de hipermarketuri pana in 2009
Carrefour, cel mai cunoscut lant de hipermarketuri, conform unui studiu de piata al companiei de consultanta GfK, va investi 180 de milioane de euro, pana in 2009, in deschiderea a 9 noi magazine, urmand ca pana la finele anului viitor, reteaua sa cuprinda un total de 20 de hipermarketuri.
In plus, retailerul francez va investi in acest an circa 6 milioane euro in reamenajarea celor 21 de supermarketuri Artima preluate anul trecut de la fondul de investitii Polish Enterprise Fund.
[quote=Coldwell Banker] Aproximativ 40% din spatiile comerciale din Romania se afla in Bucuresti, care este si cea mai importanta piata pentru sectorul de retail[/quote]
In total, Carrefour a investit pana acum in Romania 350 milioane de euro, vanzarile fiind pe masura asteptarilor – peste 900 milioane de euro anul trecut si mai mult de 1 miliard de euro in acest an.
Estimarile pentru 2008 sunt deja confirmate de rezultatele din primul trimestru. Carrefour Romania a vandut in primele trei luni ale anului produse in valoare de 234 milioane de euro, in crestere cu 36,8% fata de perioada similara din anul trecut.
„Piata de retail modern va creste pana in 2010 cu o medie de 50%, urmand ca peste doi ani ajunga la 100 miliarde euro, fata de 40 miliarde euro anul trecut”, estimeaza Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania.
Metro Group, intre consolidare si expansiunea agresiva a diviziei Real
Metro vrea sa isi revigoreze afacerile in urmatorii ani, mizand pe potentialul de crestere a pietei romanesti. Cea mai veche retea de hipermarketuri de pe piata romaneasca opereaza in prezent 38 de magazine, din care 23 unitati Metro Cash & Carry si 15 unitati Real.
Frans Muller, directorul executiv al Metro, a declarat ca in acest an, compania va deschide un singur magazin, concentrandu-si insa investitiile, cifrate la 18 milioane de euro, in refacerea unitatilor din mai multe orase din tara.
Daca in ceea ce priveste Metro se va merge mai mult pe cresterea calitatii serviciilor, germanii au abordat o strategie diferita in cazul hipermarketurilor Real, retea pe care vor sa o dezvolte intr-un ritm accelerat.
Eckhard Cordes, directorul general al Metro Group, a declarat recent ca Real Hypermarket intentioneaza sa inaugureze inca 6 magazine anul acesta in Romania, investitia medie pentru o unitate fiind de circa 16 milioane euro. Pana in 2009, Real va ajunge astfel la o retea de 21 de magazine.
Cordes a anuntat ca in 2008 sau 2009, Metro Group ar putea aduce doua noi concepte de magazine. Compania a realizat vanzari de 1,9 miliarde euro in 2007, in crestere cu 29,5%, comparativ cu 2006.
„In Romania ne concentram momentan pe cresterea diviziilor Real si Cash&Carry, dar daca vom aduce si retelele Media Markt si Saturn, le vom dezvolta prin deschiderea de magazine proprii si nu prin achizitionarea unui lant deja existent”, a explicat directorul general al Metro Group.
Retailerul german Kaufland, intrat pe piata romaneasca in 2005, are in derulare un plan de deschidere a 10 noi magazine, in care va investi 75 de milioane de euro.
Kaufland detine in prezent 31 de hipermarketuri in Romania, din care 14 au fost deschise in 2007, investitia totala depasind 354 milioane de euro.
Auchan vrea sa deschida 10 magazine in urmatorii doi ani
Auchan, compania cu cea mai importanta crestere din retailul modern pana in 2013, conform estimarilor Planet Retail, a pregatit investitii de 300 milioane de euro in deschiderea a doua hipermarketuri anul acesta (din care unul in Bucuresti) si alte 8 in 2009.
In prezent, Auchan Romania opereaza 5 magazine, investitiile totale realizate de companie de la intrarea pe piata locala ridicandu-se la circa 300 milioane euro.
Grupul belgian Delhaize a anuntat, de asemenea, investitii importante in Romania, pana in 2010, dupa ce a cumparat reteaua de 14 magazine La Fourmi. Acestea vor fi modernizate in acest an, cu o investitie de 3,5 milioane de euro si rebrand-uite ca Mega Image. Belgienii si-au propus, pe de alta parte, sa mai deschida alte 5 magazine noi in acest an.
Cora investeste 500 milioane de euro in Romania
Cora, ce detine in prezent 3 hipermarketuri in Romania, a anuntat ca anul viitor va deschide un magazin in noul mall Sun Plaza din cartierul bucurestean Berceni. Pe langa aceasta, compania va investi pe termen lung aproximativ 500 milioane euro si va deschide 14 hipermaketuri in Romania.
Estimari pozitive exista si pentru germanii de la Rewe, care sunt prezenti in Romania prin supermarketurile Billa, Selgros Cash&Carry, XXL Mega Discount si Penny Market. Cel mai semnificativ efort financiar este cel pe divizia Selgros, unde Rewe a investit 180 milioane de euro si pregateste alte 120 milioane euro pentru urmatorii 2 ani.
Si jucatorii mai mici din piata si-au bugetat investitii importante, pentru a prinde un procent cat mai mare din piata retailului autohton.
Dupa ce a inregistrat anul trecut afaceri de 130 milioane de euro, in crestere cu 60% fata de anul precedent, retailerul francez ITM Intermarche vrea sa deschida 30-40 de noi magazine, in urmatorii 4 ani, pe langa cele 11 existente.
Un alt lant de supermarketuri de mici dimensiuni, Ethos, vizat de mai multe tentative de achizitie din partea marilor jucatori din piata, a anuntat, prin vocea patronilor sai, ca isi va extinde business-ul cu cel putin 6 unitati proprii pana anul viitor, pe langa cele 18 detinute in prezent. Compania vizeaza ca in 2011-2012 sa atinga afaceri de 100 milioane euro.
In acest an am putea remarca si intrarea in piata a retailerului sarb Delta Maxi. Compania, cu afaceri in Serbia si Bulgaria, isi propune sa achizitioneze un lant de supermarketuri, ce va fi transformat si rebranduit sub marca Tempo, un format de discount.
In fine, printre ultimele anunturi legate de investitiile din urmatorii doi ani, poate fi remarcata intentia companiei Pic de a intra pe piata bucuresteana in 2009, in cadrul unui program ce vizeaza deschiderea a 5 hipermarketuri noi la nivel national, investitia medie pentru o unitate fiind de minimum 30 milioane euro.
Ponderea retailului modern va ajunge la 50% in 2010
Planurile de expansiune ale retailerilor se bazeaza pe prognozele care spun ca piata de profil va creste, pana in 2010, cu procente intre 40-50%, urmand sa ajunga peste 2 ani la o valoare de 100 milarde de euro, fata de 40 de miliarde anul trecut.
Conform unui studiu al companiei de consultanta Coldwell Banker Romania, cele mai multe investitii in domeniul retail vor fi atrase tot de Bucuresti, orasul cel mai bine acoperit de marile companii din domeniu.
„Aproximativ 40% din spatiile comerciale din Romania se afla in Bucuresti, care este si cea mai importanta piata pentru sectorul de retail. Alte orase importante cu stocuri semnificative de spatii comerciale sunt Timisoara, Brasov, Cluj, Constanta, Ploiesti si altele”, au afirmat analistii Coldwell Banker Romania.
„Oferta actuala de centre comerciale moderne din Bucuresti este aproximata la 570.000 metri patrati. Pana la sfarsitul lui 2008, se asteapta adaugarea altor 750.000 metri patrati de spatii comerciale, dar nivelul ramane inca scazut in comparatie cu celelalte metropole est-europene”, sustin specialistii citati.
[quote=Regis Mougel, Auchan Romania]Pana in 2011-2012, piata romaneasca de retail va ajunge la maturitate, iar numarul total de hipermarketuri va fi de 120-140 de unitati[/quote]
Desi piata a inregistrat ascensiuni in ultimii ani, raportat la numarul populatiei, Romania se afla pe penultimul loc in UE, din acest punct de vedere.
„Ponderea retailului modern a crescut anul trecut pana la 39% la nivel national si la 70% in Bucuresti. Totusi, Bulgaria este in prezent singura tara din Uniunea Europeana a carei piata de retail este mai putin dezvoltata decat cea a Romaniei”, a declarat Andreea Mihai, directorul de marketing Carrefour.
„Cele patru faze ale evolutiei pietei de retail sunt introducerea pe piata, cresterea, maturitatea si saturatia. In prezent, Romania este la inceputul fazei de crestere si ar putea ajunge la o oarecare maturitate abia in 2010-2012, cum se intampla deja in tari precum Grecia sau Turcia”, a mai spus Andreea Mihai.
Anul 2007 a fost unul de apogeu al pietei de retail din Romania. Pana in 2010, comertul modern din Romania va depasi ponderea de 50% din total. Spre comparatie, anul trecut ponderea comertului modern in Franta a fost de 96%, in Polonia de 57%, in Italia de 58%, iar in Romania de 29%.
Potrivit datelor existente, nivelul vanzarilor de retail pe cap de locuitor in Romania este de doar 630 de dolari, in comparatie cu 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia sau Polonia.
Planet Retail: In 2013, Metro Group va conduce topul retailerilor
Conform unui studiu realizat de Planet Retail, retailul modern va cunoaste transformari importante pana in 2013.
Metro Group va fi lider de piata, cu vanzari de 3,38 miliarde euro si o cota de piata de 7% in Romania. In topul retailerilor, locul second va fi ocupat de Rewe Group, care va avea vanzari de peste 3 miliarde euro in 2013 si o cota de 6,4% fata de 5,5% cat avea in 2007.
Carrefour Romania se va situa pe locul 3, cu vanzari de 2,84 miliarde euro si si-ar putea dubla cota de piata la 5,9%, urmat de Schward Group cu 3,6% (2,1% in 2007) si Louise Delhaize cu 3,4% (2,1 in 2007). Cea mai importanta crestere o va avea Auchan, care va realiza vanzari de 1,95 miliarde euro si o cota de 2,4% in 2013, fata de 0,3% in 2007
Conform studiului Planet Retail, canalele traditionale din Romania vor avea o cota de 59% din retailul autohton, urmate de hipermarketuri cu 21,5%, de formatul cash&carry cu 8,6%, de formatele de discount cu 4,7% si de supermarketuri cu 5,2%.
Principalii jucatori pe piata de retail din Romania sunt, pe segmentul hipermarketurilor, Carrefour, Kaufland, Auchan, Real, Cora si Pic. In ceea ce priveste segmentul supermarketurilor, Mega Image, Billa, si Spar detin cele mai multe magazine, in timp ce pe segmentul de discount, cei mai importanti jucatori din piata sunt Plus Discount, Penny Market si Minimax Discount. Pe segmentul cash&carry, Metro este lider de piata, urmat de Selgros.