„In comparatie cu anul trecut, framantarile si temerile romanilor in 2009 sunt mult mai bazale, fiind strans legate de asigurarea stabilitatii financiare si a sigurantei familiei”, a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.
Potrivit studiului, daca anul 2008 a fost caracterizat de efervescenta in consum, initiativa, sentimentul ca „se poate”, starea de spirit actuala a romanilor are ca principale atribute incertitudinea, teama, precum si un sentiment de vulnerabilitate.
„Oamenii sunt mult mai reticenti si rezervati in asumarea riscurilor, iar legatura emotionala cu familia si grija fata de copii au crescut”, se arata in studiul GfK.
Romanii se mai tem si de faptul ca s-ar putea imbolnavi si nu vor avea bani cu ce sa se trateze, in conditiile in care nu-si mai pot permite sa acceseze un credit, iar veniturile le-au scazut.
„Este o zona fata de care se simt total descoperiti: desi public, serviciul de sanatate costa, iar majoritatea nu dispune de economii la care sa apeleze in caz de urgenta”, arata datele studiului.
Romanii nu cred ca guvernul este capabil sa rezolve criza
Rolul statului in depasirea acestei perioade de criza este considerat decisiv, dar exista un mare capital de neincredere in capacitatea Guvernului de a veni cu solutii de redresare a situatiei economice actuale, arata, pe de alta parte, studiul GfK.
In schimb, Banca Nationala a Romaniei (BNR), prin vocea guvernatorului Mugur Isarescu, este privita cu incredere, fiind perceputa drept singura institutie care tine cont de interesele romanilor si actioneaza ferm in favoarea lor.
Informatiile provin din studiul sindicalizat realizat de GfK Romania „Ce s-a schimbat in atitudinile si comportamentul de cumparare al romanilor”, lansat in iunie 2009 si integreaza informatii din 3 surse: panel de consumatori, cercetare calitativa si cercetare cantitativa.
GfK Romania a avut o cifra de afaceri de 9,1 milioane euro in 2008. Grupul GfK a fost infiintat in 1934, iar in prezent a ajuns la 130 reprezentante, birouri si participari active in peste 90 de tari si aproximativ 10.000 de angajati.