Exporturile Romaniei au crescut in primele 11 luni din 2010 cu 27,2%, la de 33,9 miliarde de euro, in timp ce importurile au avansat cu numai 19,5%, la 42,6 miliarde euro. Ca urmare, deficitul comercial a scazut cu 317 milioane de euro fata de perioada similara din anul 2009, la 8,6 miliarde euro.
Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), afirma ca rezultatele prezentate de Institutul National de Statistica (INS) vin sa confirme ca exporturile au iesit din criza.
„Pe baza prognozelor noastre, ne asteptam ca 2010 sa marcheze exporturi de 37 miliarde de euro si importuri de 43 de miliarde. Astfel, vom depasi cu mult cele mai optimiste asteptari, care vedeau exporturile cu 3-4 miliarde de euro mai scazute „, afirma presedintele ANEIR, pentru DailyBusiness.ro.
Pentru 2011, estimarile sunt si mai optimiste.
„In acest an, ne asteptam ca exporturile sa depaseasca bariera de 40 de miliarde de euro, in timp ce importurile vor atinge 50 de miliarde. Asta inseamna un deficit comercial in jur de 10 miliarde, ceea ce reprezinta un rezultat foarte bun in contextul crizei economice”, afirma Mihai Ionescu.
Presedintele ANEIR avertizeaza, pe de alta parte, ca avansul exporturilor nu va fi de ajuns sa scoata tara din recesiune.
„Comertul exterior reprezinta doar un sfert din PIB. Pentru ca Romania sa depaseasca recesiunea in 2011 este nevoie de investitii si de masuri pentru stimularea consumului„, a mai spus Ionescu.
Presedintele Asociatiei Exportatorilor si Importatorilor afirma ca avansul exporturilor din 2011 va depinde, in mare masura, de evolutia comertului la nivel international, iar in plan intern, de masurile fiscale ale Guvernului si de stabilitatea cursului de schimb.
„Avem nevoie de un curs stabil, de 4,1-4,3 lei pentru un euro. Pentru a atinge nivelul de 40 miliarde de euro la export va trebui ca statul sa ne ajute sa ne promovam produsele realizate in Romania”, spune presedintele ANEIR.
Noi piete de desfacere
Potrivit datelor ANEIR, in prezent cei mai importanti exportatori ai Romaniei sunt constructorii de masini (Dacia, in principal), cei din sectorul naval, producatorii de tehnologie (in special Nokia) si cei din industria farmaceutica.
„Pentru 2011 ne asteptam la revenirea sectorului metalurgic si a industriei materialelor de constructii. Daca aceste sectoare vor reveni pe plus, planurile privind exporturile vor deveni realitate„, a mai spus presedintele ANEIR.
Declaratiile lui Ionescu vin sa sustina noua strategie nationala de export pentru perioada 2010-2014, ce pune accent pe productia de automobile, industria chimica, software sau produsele agricole bio.
Interesant este si faptul ca, spre deosebire de anii trecuti, cand firmele romanesti isi orientau exporturile spre tarile UE, avand in vedere avantajele integrarii europene (absenta taxelor, plata in euro, costurile de transport mai mici etc), acum focusul se indreapta spre tarile emergente, precum China, Brazilia, India, unde cererea a crescut puternic odata cu dezvoltarea economica.
Vor reusi firmele romanesti sa vanda chinezilor, spre exemplu, produse mai bune si mai ieftine decat cele autohtone? Ionescu este optimist.
„Nu vad de ce sa nu reusim. Altii o fac cu succes. Francezii, nemtii, americanii chiar vand cu succes pe piata chineza. Chiar si in aceste vremuri, calitatea primeaza. Iar noi avem produse romanesti de calitate, la un pret competitiv”, a declarat seful ANEIR.
„Marea noastra problema tine de marketing si promovare. Nu avem inca branduri solide, cunoscute international, iar noua strategie asta isi propune. Sa facem produsele romanesti cunoscute peste tot in lume, fie ca vorbim de mobila, vinuri, masini sau imbracaminte. Vrem sa recastigam pietele pierdute dupa Revolutie, mai cu seama ca cererea in aceste tari a crescut, chiar si in aceasta perioada de criza”, a mai spus Ionescu, pentru DailyBusiness.ro.
Potrivit datelor INS, in prezent, cei mai importanti parteneri comerciali ai Romaniei sunt statele din Uniunea Europeana, cu care se realizeaza peste 70% din comertul exterior.
„Trebuie sa mergem catre pietele emergente, catre Rusia, China, Brazilia si alte destinatii in care am fost prezenti acum 20 de ani si pe care le-am abandonat, din pacate. Tarile arabe, spre exemplu, pot reprezenta o tinta pentru produsele noastre de export, de la mobila, la ingrasaminte, masini si utilaje”, a mai spus Ionescu.
Mai multe detalii puteti citi intr-o analiza DailyBusiness.ro intitulata
Made in Romania: De la vin la software si mobila. Cu ce vrem sa cucerim lumea in perioada post-criza?