Informatia a fost confirmata ulterior de catre purtatorul de cuvant al Guvernului, Ioana Muntean, care a sustinut ca, prin noile reglementari, Executivul sprijina operatorii si transportatorii „onesti”, care lucreaza intr-un cadru legal.
Ordonanta adoptata, luni, de Guvern mentine principalele prevederi din actul normativ lansat, in urma cu doua saptamani, in dezbatere publica.
Astfel, persoanele care presteaza serviciile de transport rutier fara autorizatie vor fi sanctionate prin pierderea dreptului de utilizare a autovehiculului timp de sase luni, prin retinerea placutelor de inmatriculare impreuna cu certificatul de inmatriculare. Acestea se predau inspectoratului judetean de politie, respectiv Directiei Generale de Politie a municipiului Bucuresti, care notifica detinatorul autovehiculului faptul ca suspendarea dreptului de utilizare a autovehiculului, prin retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare, inceteaza la sase luni de la data procesului verbal de retinere a acestora si dupa achitarea amenzii.
Si in cazul utilizarii pentru transport public de persoane a unui autoturism cu 8+1 locuri fara detine autorizatie de transport in regim de inchiriere se suspenda dreptul de utilizare a autoturismului prin retinerea de catre politistii rutieri a placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare.
Persoanele care presteaza activitati de instructori auto fara autorizatie sau cu aviz suspendat, anulat, retras ori expirat vor fi sanctionate cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei.
Actul normativ interzice totodata stationarea taxiurilor in alta localitate decat cea pentru care a fost emisa autorizatia.
In ceea ce priveste transportul local, contraventiile si amenzile vor fi constatate si, respectiv, aplicate de catre persoane imputernicite in acest sens de primarii comunelor, oraselor si municipiilor, precum si de catre ofiterii de politie. Proiectul prezentat in dezbatere publica stabilea ca si agentii politiei rutiere sunt imputerniciti sa constate si sa aplice sanctiuni persoanele fizice care calatoresc cu mijloacele de transport public fara bilet sau abonament.
Proiectul mai prevedea totodata ca instructorii auto pot fi autorizati numai daca a fost angajat cel putin trei ani cu norma intreaga sau a activat cel putin sase ani ca instructor auto atestat sau daca au detinut autorizatie pentru activitatea de pregatire practica a conducatorilor auto, eliberata de autoritatea competenta si nu a avut suspendat permisul de conducere si/sau atestatul in ultimii trei ani.
In urma cu aproape o luna, reprezentantii Executivului si cei ai Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati au semnat, la Guvern, un protocol pentru rezolvarea revendicarilor organizatiei, transportatorii anuntand, dupa semnarea documentului, ca renunta la proteste pentru „o saptamana sau doua”.
Protocolul incheiat la Guvern prevedea ca, in termen de o saptamana, sa fie adoptata ordonanta de urgenta pentru combaterea pirateriei in transportul rutier de persoane, precum si un calendar de adoptare a unei legi unice in domeniul transporturilor.
Guvernul a amanat insa adoptarea ordonantei de urgenta, ministrii convenind ca este necesara constituirea unui comitet care sa opereze modificarile legislative.
Liderii Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania solicita amendarea firmelor de transport neautorizate, prelungirea autorizatiilor pana in 2016 si o lege unica a transporturilor.