Cei fideli platesc cel mai mult in plus – Click pe imagine pentru a vedea comparatia dintre vechile si noile tarife
[img=872][/img]
Gheorghe Udriste, seful Metrorex, spune ca noile tarife nu vor scadea numarul de calatori, dimpotriva. El afirma ca majorarea preturilor la metrou s-a facut in urma unui studiu privind traficul.
”Am ales sa operam aceste modificari pentru ca am observat ca cei mai multi calatori prefera sa ia cartele de 2 calatorii. Scopul nostru este de a incuraja sistemul de abonamente, astfel ca acestea permit un pret mult mai redus pe calatorie”, spune Udriste, pentru DailyBusiness.ro.
”Am observat ca cei mai multi calatori folosesc de maxim 2 ori metroul pe zi, sa plece si sa vina de la serviciu. De aceea am realizat abonamentul de 27 lei cu 62 de calatorii. Pentru cei care folosesc intensiv metroul, am introdus abonamentul de 50 lei. Pretul, raportat la numarul de calatorii, este avantajos”, sustine directorul Metrorex.
In realitate, insa, raportand pretul abonamentului lunar la pretul cartelei de doua calatorii, reiese ca avantajul de a calatori cu abonament lunar este mult mai mic dupa implementarea noilor tarife.
Astfel, inainte de scumpiri, pentru a cumpara un abonament lunar (25 lei) calatorul trebuia sa plateasca echivalentul a 10 cartele de cate doua calatorii (2,5 lei bucata). Dupa aplicarea scumpirilor (50 de lei abonamentul si 3 lei cartela), pentru un abonament lunar se va plati echivalentul a 16 cartele de doua calatorii, ceea ce reduce mult din atractivitatea abonamentului lunar.
De altfel, calculele DailyBusiness.ro demonstreaza ca noul abonament lunar nelimitat al Metrorex devine rentabil abia daca clientul efectueaza mai mult de 84 de calatorii pe luna. Pentru fix 84 de calatorii, clientul ar iesi mai ieftin cumparand abonamentul de 62 de calatorii (27 lei) + 2 cartele de 10 calatorii (18 lei) + 1 cartela de 2 calatorii (3 lei), in total 48 lei, fata de 50 de lei cat costa un abonament lunar nelimitat.
Aceasta in conditiile in care un calator obisnuit, care merge cu metroul de doua ori pe zi in zilele lucratoare ale lunii, are nevoie de doar 40-45 de calatorii pe luna. Pentru un calator de acest gen, cea mai ieftina varianta pare a fi abonamentul de 27 de lei, care il limiteaza insa la maximum 62 de calatorii lunar.
De asemenea, si noul abonament de 27 de lei cu care se pot achizitiona 62 de calatorii lunar reprezinta o scumpire a serviciilor metroului bucurestean. Inainte de scumpiri, clientii Metrorex plateau 25 de lei si calatoreau nelimitat.
Pretul cartelei de 2 calatorii creste de sambata de la 2,5 la 3 lei, iar cartela de 10 calatorii va costa 9 lei, fata de 8 lei. Metrorex a dublat pretul abonamentului cu numar nelimitat de calatorii la 50 de lei.
De asemenea, compania va introduce trei tipuri noi de cartele, respectiv abonamentul saptamanal cu numar nelimitat de calatorii, la pretul de 15 lei, cartela de weekend la 6 lei, si un abonament lunar cu maxim 62 de calatorii care va costa 27 de lei.
[quote=Gheorghe Udriste, director Metrorex]Pretul per calatorie nu creste foarte mult. Este un serviciu social, traim din subventii[/quote]
Seful de la Metrorex a estimat veniturile suplimentare castigate de pe urma majorarii de tarife la cateva sute de mii de lei. ”Nu avem o estimare clara, insa nu vad venituri foarte mari. Pana la urma, cea mai mare parte din fonduri vine din subventii”, a spus Udriste.
Matematica insa indica o crestere a veniturilor in urma acestor scumpiri de minim 4 milioane lei pe luna (circa 1 milion de euro) pentru Metrorex.
Metrorex transporta, in prezent, peste 550.000 de calatori zilnic, conform lui Gheorghe Udriste, seful companiei. Dintre acestia, 34,4% (adica 189.000 de calatori-n.r.), folosesc abonamentul lunar nelimitat, reiese dintr-un studiu al Metrorex publicat pe site-ul companiei. Fiecare dintre cei 189.000 de calatori ar urma sa aduca Metrorex cate 25 de lei lunar in plus, adica 4,7 milioane de lei.
[img=876][/img]
O alta practica chestionabila tine de stilul de comunicare al noilor tarife. Compania a anuntat – si marea majoritate a presei a preluat ca atare – ca mareste tarifele cu 8%. In realitate, procentul de 8% reprezinta o comparatie intre „mere si pere”, adica sunt comparate vechiul tarif al abonamentului lunar nelimitat (25 lei) cu tariful noului abonament lunar care are insa un numar limitat de 62 calatorii (27 lei). Comparand „mere cu mere”, adica tariful vechi si cel nou al abonamentului lunar nelimitat, cresterea este de fapt de 100%.
In ciuda majorarii tarifelor, seful companiei, Gheorghe Udriste, estimeaza ca numarul calatorilor va creste in perioada urmatoare cu cel putin 10%.
”In perioada de vara, traficul este ceva mai mic. Insa din toamna, cand incepe si anul universitar, numarul calatorilor va creste. In plus, sunt multi bucuresteni care au ales sa renunte la masina si sa mearga cu transportul in comun. Estimez ca numarul calatorilor va ajunge la 700.000 pe zi. Noi putem transporta pana la 800.000 de calatori pe zi”, a declarat Udriste.