Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 23 – 30 noiembrie 2010. Au fost intervievate telefonic 802 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 65 ani.
Studiul de piata arata ca din ce in ce mai mult actuala criza financiara afecteaza si Sarbatorile de iarna ale romanilor, bugetul mediu alocat pentru Craciun si Revelion fiind de 1.052 lei (comparativ cu 1.523 lei in 2009), 61,9% dintre respondenti afirmand ca acest buget este mai mic decat cel din 2009.
Pentru produsele alimentare ocazionate de Sarbatorile de iarna, respondentii intentioneaza sa aloce, in medie 491,54 lei (comparativ cu 556,13 lei in 2009), aceasta suma fiind pentru 58,1% dintre acestia mai mica comparativ cu cea alocata anul trecut pentru aceasta categorie de cheltuieli.
Produsele nealimentare specifice Sarbatorilor de iarna (haine, incaltaminte, cosmetice etc.) au o pondere usor mai mica in bugetul de cheltuieli, orasenii alocand, in medie 302,07 lei acestei categorii de produse (comparativ cu 321,09 lei in 2009). Ca si in cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 49% dintre respondenti.
Reducerea bugetului destinat alimentelor pentru sarbatorile de iarna se va face prin renuntarea totala la anumite produse cum ar fi bauturile alcoolice (34,2% nu vor mai cumpara deloc), dar si prin achizitionarea intr-o cantitate mai mica de bauturi racoritoare (28,8%), carne (26,9%), bauturi alcoolice (26,9%), legume/fructe (24,4%), produse traditionale – carnati, caltabosi, toba etc. (22,1%).
Cea mai putin afectata categorie este legume/fructe, 66,5% dintre respondenti intentionand sa cumpere in acelasi buget ca si anul trecut.
10% dintre respondenti vor calatori de Sarbatori
In ceea ce priveste calatoriile/excursiile organizate in perioada Sarbatorilor de iarna, in jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.351 lei (comparativ cu 1.312 lei in 2009).
De asemenea, si bugetul alocat iesirilor in oras, la restaurant in perioada Craciunului si a Revelionului este pentru 43,9% dintre respondenti mai mic decat anul trecut, fiind, in medie, 302,55 lei (comparativ cu 346,28 lei in 2009).
Doar 36,2% dintre subiectii intervievati intentioneaza sa cumpere un brad de Craciun in timp ce 38,3% il vor folosi pe cel de anul trecut. 23,4% dintre respondenti nu vor avea un brad de Craciun.
In ceea ce priveste ornamentele specifice Craciunului, acestea vor fi refolosite intr-o proportie mai mare, peste 60% intentionand sa faca acest lucru, fata de 18% procentul persoanelor care au in intentie achizitionarea unor astfel de ornamente.
Bugetul pentru cadouri s-a redus la 414 lei
Bugetul pentru cadouri a fost si el afectat de efectele crizei, avand o valoare medie de 414 lei (fata de 526 lei anul trecut). Pentru 51,7% dintre oraseni aceasta suma este mai mica decat anul precedent in timp ce 38,1% dintre ei reusesc sa aloce aceeasi suma.
Chiar daca suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mica sau cel mult egala cu cea de anul trecut, 80,5% dintre persoanele intervievate intentioneaza sa cumpere totusi cadouri cu ocazia sarbatorilor de iarna (procentul fiind usor mai mic decat cel inregistrat anul trecut cand era de 81,4%).
Tipurile de cadouri pe care respondentii intentioneaza sa le cumpere sunt: articolele de imbracaminte/incaltaminte (45% comparativ cu 54% in 2009), cosmetice/parfumuri (31,4% comparativ cu 37,4% in 2009), jucarii (32,8% comparativ cu 30,6% in 2009), ciocolata/cafea (29,1% comparativ cu 20,4% in 2009), carti (14,9% comparativ cu 17,4% in 2009), bijuterii/ceasuri (7,3% comparativ cu 14,8% in 2009) etc.
„Observam o orientare preponderent practica a acestor cadouri (haine, incaltaminte) dar si o crestere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolata, cafea, jucarii) in detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electrocasnice)”, se arata in studiu.
Aproape jumatate (49,8%) dintre participantii la studiu nu obisnuiesc sa stabileasca un buget pentru Sarbatori, in timp ce 38,7% fac acest lucru cu regularitate (procent in crestere fata de anul trecut cand era de 33,4%).
Totusi, procentul celor care economisesc bani pentru Sarbatorile de iarna este ridicat – 45,8% fiind egal cu cel de anul trecut.
Exista si respondenti care intentioneaza sa imprumute bani pentru Sarbatorile de iarna din acest an – 7,4% in 2010, fata de 6,1% in 2009.
Cei mai multi romani isi vor petrece sarbatorile acasa, cu familia sau prietenii (88,3%) in timp ce 8,9% vor merge intr-o statiune balneara sau montana din tara si doar 3% in strainatate.
Mednet Marketing Research Center activeaza in domeniul cercetarii de piata din anul 2000 si este membru al ESOMAR (The World Association for Research Professionals) si SORMA (Societatea Romana de Marketing si Cercetarea Opiniei Publice).