„Avand in vedere obligatia
cumparatorului de a notifica prompt, dupa semnarea contractului de
vanzare – cumparare de actiuni, Consiliul Concurentei si/sau alte
autoritati de concurenta competente cu privire la tranzactie, conform
prevederilor Legii nr.21/1996, daca finalizarea nu a avut loc pana la
data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinteaza de plin drept,
fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta
formalitate prealabila si fara interventia instantei”, se arata
in textul proiectului citata de Agerpres.
Hotararea de Guvern
initiala, intrata in vigoare la 14 august, preciza ca, daca
finalizarea procesului nu are loc intr-o perioada de 60 de zile
calendaristice de la data intrarii in vigoare, contractul de
privatizare se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara
punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara
interventia instantei.
Astfel ca, practic, noua Hotarare de
Guvern decaleaza de la 13 octombrie la 20 decembrie 2013 termenul
pana la care GFR, companie controlata de omul de afaceri Gruia
Stoica, trebuie sa achite toata suma de bani.
Vineri, Grupul
Feroviar Roman a anuntat ca
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/grup-feroviar-roman-am-depus-20-2-mil-euro-in-contul-escrow-pentru-preluarea-cfr-marfa-94380/]a
platit pana acum 30 milioane de euro[/url] pentru achizitia CFR Marfa
si va achita diferenta pana la 202 milioane de euro ulterior avizului
Consiliului Concurentei.
„Procedura de privatizare
urmeaza sa continue prin obtinerea avizului Consiliului Concurentei
sau al Comisiei Europene, avand in vedere ca notificarea depusa in
numele Grup Feroviar Roman a fost declarata valida si admisa.
Ulterior avizarii tranzactiei de catre Consiliul Concurentei si
indeplinirii conditiilor din contract, cumparatorul va achita
diferenta, finalizandu-se astfel privatizarea. Avizarea de catre
Consiliul Concurentei este o procedura standard pentru orice
tranzactie de acest fel, in spatiul european”, au mai spus
reprezentantii companiei.
Consiliul Concurentei poate da un
raspuns in termen de cinci luni de la primirea documentatiei
complete, insa analiza Consiliului este independenta de termenele
date de Guvern privind finalizarea procesului de privatizare.
In
urma cu doua saptamani, GFR a depus o serie de acte la Consiliul
Concurentei, insa notificarea nu era completa, intrucat lipseau
anexele la contractul de privatizare. intre timp, GFR a depus
anexele, la inceputul saptamanii trecute. Joi, Consiliul Concurentei
a trimis o solicitare catre GFR prin care a cerut acte suplimentare,
iar GFR are termen 20 de zile pentru a completa
notificarea.
Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan
Chiritoiu, a declarat, joi, ca institutia se va concentra in perioada
urmatoare pe acest caz.
„Vrem sa dam un verdict cat mai
repede, vom incerca sub termenul de cinci luni. Noi ne-am pregatit
pentru acest caz, am inceput sa ne incalzim inca din februarie, asa
ca am incredere ca vom reusi sa mergem repede”, a spus
Chiritoiu.
El a adaugat ca a informat Comisia Europeana cu
privire la acest caz, iar autoritatea de la Bruxelles urmeaza sa
decida in maximum doua saptamani daca acest caz ramane in analiza
Consiliului Concurentei sau este de competenta Comisiei
Europene.
„Trebuie sa vedem daca s-a respectat decizia
CSAT potrivit careia CFR Marfa trebuie sa renunte la unele componente
unde are monopol, precum instalatiile de incarcare-descarcare.
Acestea se vor muta, probabil, la CFR Infrastructura. Apoi va trebui
sa vedem daca sunt anumite trasee unde aceasta concentrare ar avea o
pozitie atat de puternica incat n-ar mai exista concurenta”, a
afirmat Chiritoiu.
El a mai spus ca nu este exclusa nicio
varianta de raspuns din partea Concurentei.
„Cotele de
piata sunt mari si ne uitam la asta. Putem spune ‘da’, ‘nu’ sau ‘da,
conditionat’. Conditiile pot fi de ordin structural, cum ar fi
renuntarea la anumite parti din aceste companii. Ne putem uita si la
partea de contracte. Este mai putin probabil sa punem conditii pe
partea de pret, dar ne vom uita si la asta. Nimic nu este exclus”,
a explicat Chiritoiu.
Intrebat ce se va intampla daca
raspunsul Concurentei va fi negativ, Chiritoiu a raspuns ca, in acel
caz, toata tranzactia va fi blocata.
Compania Grup
Feroviar Roman a fost declarata pe 20 iunie 2013 castigatoare a
competitiei pentru privatizarea CFR Marfa, iar contractul de
vanzare-cumparare a pachetului de 51% din capitalul social al
societatii catre societatea comerciala Grup Feroviar Roman a fost
semnat in data de 2 septembrie 2013.
Cititi si GFR:
Am depus 20,2 mil. euro in contul escrow pentru preluarea CFR Marfa