Una din măsurile companiilor aeriene de lux în a atrage clienți premium esteoferirea de servicii din ce în ce mai extravagante. Qatar Airways, China Airlines și Emirates au investit masiv în produse „soft” pentru a câștiga loialitatea clienților care călătoresc în clasele premium, scrie Financial Times.
Astfel, Qatar Airways a început să ofere caviar, de obicei rezervat celor care cheltuiesc cel mai mult la clasa întâi, clienților săi de la clasa business pe anumite rute, iar săptămâna viitoare va lansa WiFi de mare viteză alimentat de tehnologia Starlink a lui Elon Musk.
Pe de altă parte, compania taiwaneză China Airlines a încheiat anul acesta un parteneriat cu un restaurant de trei stele Michelin pentru a oferi un meniu de degustare în timpul zborului.
La rândul ei, Emirates, care afirmă că a cheltuit peste un miliard de dolari pe vinuri și șampanii în ultimii 16 ani, a promovat în acest an contracte pentru utilizarea exclusivă a unor vinuri de la producătorii de șampanie Moet & Chandon, Veuve Clicquot și Dom Perignon.
Totuşi, experții subliniază că aceste oferte extravagante sunt menite să mascheze întârzierile mai mari din industrie și că cererea pentru confort sporit în zbor continuă să crească . „Companiile aeriene încearcă să găsească un punct de diferențiere pentru a atrage clienții și mizează pe consumul de produse soft pentru că este mai rapid iar lanțul de aprovizionare este mai rapid”, a declarat Jonny Clark, consultant al companiilor aeriene.
Aceste upgrade-uri de „lux” sunt, de fapt, doar o soluție rapidă în lupta dintre companiile aeriene, întrucât industria se confruntă cu întârzieri semnificative în livrările de avioane și în reînnoirea flotelor, cauzate de problemele din lanțurile de aprovizionare care au debutat în timpul pandemiei de Covid-19. De exemplu, livrarea noilor cabine business class către compania Cathay Pacific din Hong Kong, dotate cu uși glisante și artă la bord, pe 30 de aeronave din flota existentă de Boeing 777, a fost amânată până în anul 2027, iar noua clasă întâi a companiei aeriene este programată să fie introdusă pe recentul model Boeing 777X, care este întârziat deja foarte mult, nu va apărea până în 2026.
„Primele aeronave sunt ușor întârziate, dar vom încerca să recuperăm întârzierile față de restul programului nostru. Problemele și provocările lanțului de aprovizionare, acesta este un fapt cunoscut. Și ne confruntăm cu ele la fel de mult ca orice altă companie aeriană”, a spus Lavinia Lau, Chief Customer and Commercial Officer al Cathay.
Trebuie menţionat însă că aceste cheltuielile pentru îmbunătățiri vin într-o perioadă în care companiile aeriene înregistrează profituri mari. Asociația Internațională de Transport Aerian prevede că industria globală va înregistra profituri nete de 30,5 miliarde de dolari în 2024, cu o marjă de profit net de 3,1%.