În ultimii ani, mai ales odată cu pandemia și schimbarea generațiilor, piața muncii a suferit o serie de schimbări importante care vizează atât strategiile angajaților, cât și pe cele ale angajatorilor. După cum arată o analiză Euronews, multe firme au început să apeleze la o tactică numită „angajarea silențioasă”.
Mai exact, angajarea silențioasă le permite companiilor să-și asigure personalul necesar pentru posturile cheie într-o formă care le permite să-și mențină constant numărul de angajați, dar și să asigure dezvoltarea profesională continuă a acestora.
Experții din domeniu cred că angajarea silențioasă câștigă teren ca o alternativă strategică la metodele tradiționale de recrutare. În loc să se extindă constant prin angajări externe, companiile se orientează tot mai mult către perfecționarea și recalificarea angajaților pe care îi au deja, pentru a răspunde nevoilor interne. Această abordare nu numai că ajută la menținerea unui număr stabil de angajați, dar și încurajează o cultură a învățării și a creșterii continue în interiorul organizației.
Te-ar putea interesa și: Criza afectează din nou! Mari corporații internaționale, cu prezență în România, fac reduceri de personal!
Decalajul de competențe pe care le au angajații fost pus sub semnul întrebării, iar inteligența artificială (AI) joacă un rol crucial în extinderea acestui proces. AI nu mai este doar o abilitate dorită; a devenit indispensabilă pentru evoluția în carieră și învățare și reprezintă una dintre competențele pe care le caută cei care fac recrutăți
Anul trecut a evidențiat o creștere a tacticii de concediere și reangajare, cu numeroase companii – inclusiv Google, TikTok și Grammarly – anunțând concedieri de personal, în special pentru a face loc personalului calificat în domeniul AI. Aceste valuri globale de disponibilizări au pus în fața companiilor o provocare majoră: echilibrarea numărului de angajați și, în același timp, investirea în creșterea echipelor, ceea ce a deschis calea către angajarea silențioasă.
În acest context, tot mai multe companii pun accentul pe perfecționarea profesională (upskilling). În loc să vadă concedierile ca fiind singura soluție pentru adaptarea personalului la nevoile companiei, multinaționalele recunosc potențialul angajaților pe care îi au deja.
Recalificarea, fundamentală pentru angajarea silențioasă, este percepută ca o investiție strategică și oferă companiilor nu doar o modalitate de a trece peste turbulențele disponibilizărilor, ci și de a ieși din acestea mai puternice și mai competitive pe termen lung. Astfel, în loc să privească angajații ca având seturi fixe de competențe, companiile pot debloca potențialul neexploatat care se află chiar în birourile lor.