Primul taxi zburător ar putea să decoleze în Marea Britanie până în anul 2026 și să devină o apariție obișnuită pe cer doi ani mai târziu, dacă anunțul guvernului britanic se va desfășura conform planului, scrie BBC, citat de G4Media.
Planul de acțiune, elaborat alături de industria aerospațială, prevede că dronele și alte vehicule zburătoare vor deveni mai autonome. Astfel, primul taxi zburător fără pilot va decola în 2030.
Pe de altă parte, specialiștii spun că mai întâi trebuie depășite obstacole precum infrastructura și acceptarea de către public. Există o serie de modele diferite, dar majoritatea taxiurilor zburătoare arată ca un elicopter futurist și pot transporta, de obicei, aproximativ cinci persoane.
Acestea fac parte dintr-o familie de vehicule numite „eVTOL”, însemnând aeronave electrice cu decolare și aterizare verticală. Tehnologia pentru acestea există în prezent, dar este probabil ca aeronavele să înceapă ca moduri exclusive de transport, înlocuind călătoriile costisitoare efectuate în prezent cu elicoptere.
Mai mult, Departamentul pentru Transporturi intenționează să permită dronelor să zboare dincolo de linia vizuală de vizibilitate, ceea ce înseamnă că persoana care controlează drona nu o poate vedea în aer. Printre utilizările dronelor fără pilot se numără transportul de provizii medicale, livrarea de corespondență în zonele rurale și urmărirea infractorilor aflați în libertate. Utilizarea lor este încă în stadii incipiente, dar planul sugerează că livrările cu drone vor fi ceva obișnuit până în 2027.
„Cele mai mari obstacole în calea introducerii taxiurilor zburătoare sunt infrastructura și percepția publicului”, spune Craig Roberts, șeful departamentului de drone, la firma de consultanță PwC.
În 2023, el a fost coautorul unui raport pe această temă, în colaborare cu guvernul, privind viabilitatea acestei tehnologii.
„Este o provocare, dar este posibil”, spune el despre obiectivul din 2026.
Roberts consideră că cea mai eficientă utilizare a tehnologiei este în „cazurile de distanțe mai lungi și cu grad de ocupare mai mare”. Raportul guvernamental dă ca exemplu un zbor de la Liverpool la Leeds în 26 de minute.
„La început ar putea fi mai degrabă un înlocuitor al elicopterelor”, adaugă el, înainte ca cererea să se extindă încet-încet la o populație mai mare.
Comoditatea ar trebui, de asemenea, să fie demonstrată publicului larg prin intermediul progreselor tehnologice în domeniul controlului de securitate. Raportul PwC presupune un scenariu în care durează 10 minute de la sosirea la o stație de taxi zburător până la decolare, o provocare în prezent, având în vedere timpul necesar pentru a trece printr-un aeroport convențional.
„Industria știe că aceasta este o problemă și știe că trebuie rezolvată… Dar există modalități tehnologice care pot face acest lucru”, spune Roberts.
„Ceea ce a împiedicat mult timp acest lucru a fost reprezentat de barierele în calea certificării unei noi tehnologii”, spune Dr. Nadjim Horri, profesor de control aerospațial la Universitatea din Leicester.
Totuși, Dr. Nadjim Horri spune că acest lucru se schimbă, reglementările începând să recupereze decalajul față de progresul tehnologic din domeniu. Acesta mai adaugă că ar fi nevoie și de încredere din partea publicului pentru a adopta noua tehnologie, dar că anul 2026 este un obiectiv realist pentru a pune taxiurile zburătoare în aer.
Propunerile ar necesita noi dezvoltări de infrastructură în Marea Britanie, cum ar fi „mini-aeroporturi” pentru drone. Un mini aeroport a fost amenajat pentru patru săptămâni într-o parcare din apropierea centrului orașului Coventry, în 2022, ca dovadă de concept.
Compania din spatele acestuia, Urban Air Port, vede viitorul taxiurilor aeriene ca fiind ceva suplimentar față de modurile actuale de transport, mai degrabă decât ca un înlocuitor al acestora.
Directorul său executiv, Andrea Wu, spune că hub-urile de transport ar trebui să se afle în centrele urbane, dar „nu au existat suficiente investiții în infrastructură” în Marea Britanie până acum. Ea consideră că sugestia ca taxiurile zburătoare să devină o priveliște obișnuită până în 2028 este un „termen ambițios”, având în vedere necesitatea de a construi locuri pentru ca acestea să decoleze și să aterizeze.
„Dar întreaga industrie este de acord că trebuie să puneți ceva pe hârtie pentru a împinge acest lucru înainte”, spune Wu despre anunțul de luni.
De la demonstrația de acum doi ani nu a mai fost construit sau testat niciun alt mini aeroport. Dar, conform planului guvernamental, primul vertiport (aeroport pentru vehicule verticale) va fi operațional în acest an.
Autoritatea britanică de reglementare în domeniul aerospațial organizează consultări cu privire la propunerile pentru vertiporturi pe aerodromurile existente. Aproape cu siguranță va trebui să fie creată o nouă reglementare dacă se dorește atingerea obiectivului guvernului britanic de a introduce taxiuri aeriene autonome până în 2030.
Vezi și: Revolut aduce servicii de telefonie și în România. Cum vor funcționa