Arabia Saudită a deschis primul magazin de alcool din istoria sa, disponibil doar pentru un grup select de persoane. Ştirea, care nu a fost confirmată oficial de guvernul saudit, marchează o deschidere majoră pentru teocraţia musulmană extrem de conservatoare, unde alcoolul a fost interzis din 1952.
Conform unei liste de reguli ale magazinului, în acest magazin au acces doar diplomaţii nemusulmani, iar autorizarea trebuie validată printr-o aplicaţie numită Diplo, scrie news.ro.
Nici oaspeţii sau persoanele cu vârsta sub 21 de ani nu au voie să însoţească vizitatorii autorizaţi în magazin, fotografierea este strict interzisă, iar telefoanele mobile trebuie păstrate ”în pungi pentru dispozitivemobile” sigure, pentru a nu fi folosite în magazin.
Achiziţiile sunt, de asemenea, supuse unui sistem de cote lunare pentru fiecare persoană înregistrată.
Un magazin în cartierul diplomatic este un mic pas în această direcţie, a declarat pentru CNBC un consultant saudit apropiat de curtea regală a regatului.
”Este un pas mic pentru a deschide vânzările de alcool către non-musulmani din Arabia Saudită şi, în cele din urmă, către hoteluri şi alte locaţii”, a spus consultantul, care a cerut anonimatul din cauza sensibilităţii subiectului.
El au adăugat că un obiectiv cheie este ”a face faţă problemei de contrabandă pe care am avut-o întotdeauna cu diplomaţii”.
Este cunoscut faptul că personalul străin al ambasadei, care poate importa alcool pentru a fi păstrat în incinta ambasadei, importă adesea băutură în cantităţi mari şi apoi o vinde pe piaţa neagră.
Un diplomat occidental cu sediul la Riad, care a cerut anonimatul din cauza restricţiilor profesionale, a spus că colegii lor au vizitat deja magazinul şi că acesta este ”extrem de bine aprovizionat”.
CNBC a contactat ministerele mass-mediei şi afacerilor externe ale Arabiei Saudite pentru comentarii.
Arabia Saudită a suferit schimbări majore atât din punct de vedere social, cât şi economic în anii de când tânărul prinţ moştenitor Mohammed bin Salman, acum conducătorul de facto al regatului, a ajuns la putere.
Creaţia prinţului moştenitor, Vision 2030, este o campanie de mai multe mii de miliarde de dolari pentru a reface imaginea ţării din Golf, a atrage turismul şi a-i diversifica economia departe de petrol.
De la venirea la putere a prinţului au fost implementate o serie de reforme de liberalizare, permiţând lucruri interzise anterior, cum ar fi femeile la volan, accesul acestora la cinematografe şi concerte şi, în acelaşi timp reprimând disidenţa şi întemniţând activiştii politici.