Vicepreşedintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis a tras un semnal de alarmă și a explicat faptul că Uniunea Europeană (UE) se confruntă cu riscul creşterii preţurilor de consum şi chiar cu cel al încetinirii activităţii economice și asta din cauza problemelor cauzate de atacurile rebelilor houthi asupra transportului maritim prin Marea Roşie. Oficialul a subliniat că riscul există, chiar dacă impactul economic nu s-a făcut resimțit până acum, transmite Reuters.
Valdis Dombrovskis, a explicat că traficul maritim prin Marea Roşie a scăzut cu 22% într-o singură lună, ca urmare a atacurilor lansate de rebelii houthi asupra navelor care transportă mărfuri prin această regiune. Cu toate acestea, declinul se va accelera pe măsură ce companiile de shipping redirecţionează navele pentru a ocoli Africa, a avertizat oficialul, adăugând că Executivul UE monitorizează îndeaproape situaţia.
„Până acum nu a fost un impact vizibil asupra preţurilor la energie şi, la nivel mai general, un impact asupra preţurilor bunurilor. Dar vedem deja un impact asupra preţurilor la transport, care au crescut”, le-a spus Valdis Dombrovskis jurnaliştilor, la finalul unei reuniuni a miniştrilor europeni ai Comerţului, la care s-a discutat această problemă.
„Cu siguranţă, este un factor de risc”, a adăugat Dombrovskis. „Impactul economic mai larg asupra preţurilor de consum şi economiei UE în general va depinde foarte mult de lungimea acestei crize. De aceea, este nevoie de o acţiune rapidă”, a concluzionat oficialul.
Armatele americane şi britanice și-au continuat atacurile asupra mai multor ținte din Yemen, acaturile aeriene fiind îndreptate asupra împotriva rebelilor houthi, care se declară în continuare „hotărâţi” să-şi continue atacurile în Marea Roşie, în semn de sprijin pentru palestinienii din Gaza.
Prin Canalul Suez, aflat la capătul Mării Roşii, trece între 12% şi 15% din comerţul mondial cu bunuri şi între 25% şi 30% din transportul maritim de containere. Pentru Uniunea Europeană, în 2022, aproximativ 23% din totalul bunurilor importate au venit prin intermediul navelor din Asia şi marea majoritate a acestor nave a trecut prin Canalul Suez.
În prezent, economia UE evită o recesiune blândă, iar perturbarea continuă a comerţului prin Marea Roşie ar putea împiedica băncile centrale să reducă dobânzile în acest an.
Ministrul Comerţului din Ţările de Jos, Geoffrey van Leeuwen, a dezvăluit că, de la debutul atacurilor rebelilor houthi asupra navelor din Marea Roşie, costurile cu transportul maritim pe ruta Shanghai-Rotterdam prin Canalul Suez au crescut în unele cazuri cu 200%.
„Evident că asta se va repercuta asupra inflaţiei…Tocmai când am ieşit dintr-o perioadă de inflaţie ridicată, ăsta e ultimul lucru de care avem nevoie”, a spus Geoffrey van Leeuwen.
Te-ar putea interesa și: România, afectată de conflictul din Marea Roșie. Adrian Negrescu: Tensiunile din zonă au un efect puternic asupra comerțului