O nouă categorie de permis auto ar purea fi introdusă în Uniunea Europeană. Inițiativa aparține europarlamentarului francez Karima Delli, care susţine că maşinile ce cântăresc mai mult de 1,8 tone, categorie în care se încadrează și SUV-urile, ar trebui să fie conduse doar după obţinerea unui permis special, fiind vorba despre un carnet de conducere categoria B+.
Potrivit propunerii europarlamentarului francez, se dorește descurajarea șoferilor de a-și mai cumpăra mașini mari pe care să le conducă pe drumurile publice, deși aceste vehicule sunt greu de controlat de conducătorii fără experiență sau abilitate în acest sens. Karima Delli susține că SUV-urile, conduse prost de şoferi începători, pot deveni periculoase pentru ceilalţi participanţi la trafic, dar și oentru pietoni. Permisul de conducere categoria B+ ar putea fi obţinut doar de şoferii care au peste 21 de ani şi care au permisul de categoria B obţinut de cel puţin doi ani.
Vehiculele de acest tip „nu numai că ocupă mai mult spațiu și sunt mai puțin eficiente din punct de vedere energetic, în ceea ce privește siguranța rutieră, ele sunt mai susceptibile de a fi supuse unor coliziuni decât autoturismele ușoare, cu consecințe mult mai grave”, a transmis eurodeputatul Verzilor în expunerea de motive pentru introducerea noului permis auto.
Propunerile sale mai prevăd și un sistem de permise de conducere pe bază de puncte la nivel UE, care ar ține evidența infracțiunilor rutiere și ar revoca sau suspenda permisele la un anumit prag. Un astfel de sistem „are potențialul de a reduce drastic numărul accidentelor și al deceselor de pe drumurile noastre”, după cum a mai spus europarlamentara.
În România, un nou proiect de lege prevede suspendarea până la 10 ani a permisului de conducere pentru șoferii prinși drogați și beți la volan. Proiectul de lege depus de senatorul PSD Robert Cazanciuc prevede, printre altele, interzicerea dreptului de a conduce pe o perioadă de până la 10 ani în cazul şoferilor depistaţi sub influenţa drogurilor sau alcoolului.
Proiectul este menit să prevină și să combată, cu o mai mare doză de fermitate și eficiență, fenomenul șoferilor prinși drogați și băuți la volan. În cadrul proiectului de elge sunt vizate mai multe legi care operează în domeniul combaterii traficului de droguri. Astfel, dreptul de a mai conduce vehicule pe drumurile publice, punând în pericol viața și integritatea pietonilor și a celorlalți participanți la trafic, va fi interzis pe o perioadă de până la 10 ani în cazul depistării şoferilor sub influenţa drogurilor sau alcoolului. În plus, pedeapsa cu închisoarea nu va mai putea fi amânată, conform spuselor lui Cazanciuc.
Citește și: Scenariu sumbru propus de premierul Ciolacu. Elevii prinși drogați nu mai iau permis de conducere la 18 ani