Franţa este ţara în care primeşti bonus dacă-ţi repari îmbrăcămintea şi încălţămintea în loc să le arunci. Se doreşte astfel descurajarea risipei nu doar în cazul alimentelor, dar şi în zona textilelor. Această ţară din Europa îi recompensează pe cei care îşi repară hainele şi încălţămintea cu discounturi în euro la atelierele de croitorie.
Un program cu totul revoluţionar prin care oamenii sunt încurajați să-și repare hainele și articolele de încălțăminte în loc să le schimbe cu altele noi, pentru a combate risipa resurselor, va fi lansat în această toamnă în Franța. Guvernul francez va finanţa iniţiativa cu nu mai puţin de 154 de milioane de euro în următorii cinci ani.
Astfel, începând din octombrie, se va acorda câte un bonus cuprins între 6 și 25 de euro, sub formă de discount din prețul reparației la croitorie sau la atelierele de cizmărie, notează BBC.
Motivul pentru care autoritățile au decis să vină cu acest stimulent este pentru că, anual, 700.000 de tone de haine sunt aruncate în Franța, potrivit declaraţiilor lui Bérangère Couillard, ministrul-adjunct al Mediului.
S-a făcut apel la toate atelierele de croitorie și de reparații încălțăminte care au fost invitate să intre în sistem şi să se alăture mişcării. Conform programului, se acordă o reducere de 7 euro din prețul schimbării unui toc la încălţăminte și 10-25 de euro pentru înlocuirea căptușelii unei jachete, fuste sau a altui articol vestimentar.
Se urmăreşte, astfel, şi sprijinirea sectorului de reparații și crearea de noi locuri de muncă. Ministrul-adjunct a spus că guvernul este decis să combată fenomenul „fast fashion”. Fast fashion este trendul din ultimii ani cu care tinerii de peste tot în lume rezonează din ce în ce mai mult, în sensul că-şi schimbă prea des ţinutele, cumpără haine noi în fiecare lună şi preferă să scape de încălţămintea care nu mai e „la modă” ceea ce, evident, nu este tocmai o practică sănătoasă şi deloc rentabilă.
Statisticile arată că aproximativ 3,3 miliarde de articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și textile casnice au fost scoase de pe piață anul trecut în Franța.
Planul guvernului nu este, însă, privit cu ochi buni de toată lumea. Grupurile de afaceri susţin că măsura stigmatizează o industrie importantă a Franței. Mai mult, parlamentarul de extremă-dreapta Eric Pauget a acuzat guvernul că are deja o datorie de trei trilioane de euro și ar trebui „să înceteze să mai arunce pe fereastră banii publici ai francezilor”.
În cadrul planului de promovare a sustenabilităţii în modă, industria vestimentară franceză va fi obligată, de la 1 ianuarie, să respecte noile reguli de etichetare referitoare la impactul de mediu al produsului în cauză. Producătorii vor fi obligați să menționeze cantitatea de apă folosită la realizarea hainelor, substanțele chimice folosite și să precizeze dacă a fost folosit material textil reciclat.
Franța este al patrulea exportator de modă din UE, însă acest sector a intrat pe o pantă descendentă în ultimii ani. Conform Fashion United, în 2020 francezii au cheltuit în medie 430 de euro pe articole vestimentare, sub media UE.