Iubitorii de cafea sunt sufocați de criza costului vieții, astfel, tot mai mulți consumatori se îndreaptă către soiurile mai ieftine. Cu toate acestea, lipsa de boabe de cafea de tip robusta pune în dificultate oamenii care vor să se bucure de o ceașcă ieftină de cafea, spune ziare.com.
Mulți iubitori de cafea preferau soiul arabica, de calitate superioară. Cu toate acestea, soiul robusta este considerabil mai ieftin, pentru că arborele din care provine este mai rezistent și mult mai ușor de întreținut. Soiul robusta este ușor de produs în cantități mari și este utilizat frecvent la cafea de tip instant, espresso sau cafeaua măcinată, vândută în supermarketuri. Produsele menționate au înregistrat o cerere mare, pe măsură ce consumatorii atenți la prețuri caută alternative accesibile.
Principalii producători de cafea robusta au dificultăți în a ține pasul cu explozia cererii. Prețurile angro au atins săptămâna aceasta cel mai ridicat nivel din ultimii 12 ani, tocmai din această cauză. Germania deține cea mai mare piață de cafea din Europa și întâmpină dificultăți majore. Prețurile de comercializare sunt cu 20% mai mari decât erau acum un an. Mai mult decât atât, șansele ca problemele cu aprovizionare cu cafea robusta să se amelioreze în viitorul apropiat sunt mici.
Te-ar putea interesa și următorul subiect: Scumpiri catastrofale la alimente! Câți bani trebuie să scoată românii din buzunar pentru carne, zahăr și orez
Analiștii estimează că Vietnamul, cel mai mare producător mondial de cafea robusta, a strâns cea mai mică recoltă din ultimii 4 ani. Fermierii s-au concentrat mai mult pe culturile profitabile, precum avocado sau durian. Agricultorii au luat o astfel de decizie tocmai pentru a face față exploziei prețurilor la îngrășăminte.
Există îngrijorări că și producția din Indonezia ar avea de suferit în urma precipitațiilor abundente. Culturile din Brazilia au fost și ele afectate de secetă. În pofida acestor obstacole, mai multe boabe de cafea robusta au fost exportate la nivel global în primele 6 luni din sezonul curent, comparativ cu ultimii 3 ani. Chiar și așa, nu a fost suficient pentru a ține pasul cu nevoile mari.
„Există o cerere atât de mare, ca urmare a migraţiei dinspre cafeaua mai scumpă, încât piaţa nu este satisfăcută nici măcar de exporturile mai mari de cafea robusta”, spune Judith Ganes, care are o firmă de consultanţă specializată pe materii prime precum cafea la New York.
Consumatorii se îndreaptă către soiurile mai ieftine de cafea, tocmai pentru că inflația a ajuns la două cifre în mai multe părți ale lumii, astfel, creșterea facturilor și prețurile la cumpărături ating cel mai înalt nivel din ultimele decenii. O serie mari de companii au raportat o cerere crescută pentru cafeaua instant în ultimele lor rezultate trimestriale, precum Nestle SA sau Tata Coffee.