Campania lui Călin Georgescu a fost sprijinită de o rețea rusească, activă și în timpul pandemiei în Franța și Germania, pentru a răspândi teama față de vaccinuri. O investigație realizată de jurnaliștii de la Financial Times arată că aceleași persoane au fost implicate și în campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev din 2014 și 2018.
Informațiile obținute de la Snoop și publicația bulgară BG Elves au stat la baza investigației, iar documentele identificate de Financial Times confirmă legăturile dintre firma de publicitate AdNow, campania lui Georgescu și campaniile anti-vaccin din Franța și Germania.
Aceleași persoane, majoritatea provenind din Novosibirsk (Rusia), au lucrat și pentru campaniile lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, dar și pentru promovarea partidului lor, Rusia Unită.
“O rețea de influență rusă, activă în Franța și Germania în timpul pandemiei de Covid-19, a fost desfășurată și în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit documentelor văzute de Financial Times. AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetățeni ruși, cu sediul central la Moscova și cu o filială la Londra, a fost folosită într-o campanie de dezinformare despre vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Compania, acum relocată în Bulgaria, a fost activă în campanii publicitare în România și Bulgaria, în ultimii ani, mai arată documentele”, se precizează în FT.
“Documentele arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietate, AdNow are legături cu cercurile de extremă-dreapta, pro-ruse, din România, și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vacciniste, mistice și ultranaționaliste ale lui Călin Georgescu”, adaugă FT.
Investigația a fost inițiată pe baza unor dezvăluiri ce au fost făcute de Snoop, care au arătat că rețeaua AdNow a funcționat ca agenție de publicitate online și a plătit susținătorii lui Georgescu pentru reclame ce au generat aproximativ 2 milioane de euro în ultimii ani.
Citește și : Călin Georgescu: „Acest haos a fost produs de cei 9 judecători de la CCR, plus unul, respectiv Klaus Iohannis”
“Fondatoare și director general al AdNow, între 2014 și 2018, a fost Iulia Serebrianskaia, o absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat la campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a acționat ca director de comunicații pentru partidul de guvernământ, Rusia Unită. Compania a fost apoi transferată unui alt cetățean rus”, scrie FT.
AdNow a fost implicată și în campanii de dezinformare ce se refereau la vaccinurile Pfizer și AstraZeneca, în perioada în care Rusia promova vaccinul Sputnik.
Operațiunea principală a AdNow din Rusia a fost vândută anul trecut și a ajuns în mâna unui georgian, Giorgi Abuladze, care a mutat sediul în orașul bulgar Plovdiv. Conform informațiilor de la BG Elves, mulți dintre angajații AdNow sunt ruși, iar câțiva dintre ei trăiesc încă în Novosibirsk și în alte orașe din Rusia.
Abuladze a fondat mai multe companii într-un timp relativ scurt și a angajat sute de cetățeni ruși, conform înregistrărilor analizate de Financial Times. Georgianul a respins acuzațiile de promovare a propagandei rusești și recunoaște că a cumpărat AdNow de la un cetățean rus, însă neagă orice legătură cu vreo campanie de dezinformare rusă.