Potrivit datelor furnizate de autoritatea portuară, în luna ianuarie, Portul Constanța a gestionat expedierea a 436.000 de tone de cereale provenite din Ucraina. Această cifră reprezintă o scădere semnificativă de 38% în comparație cu aceeași perioadă din anul precedent, când sau fost transportate 700.000 de tone. Această reducere în cantitatea de cereale exportate evidențiază o schimbare semnificativă în activitatea portuară în acest domeniu într-un interval de timp relativ scurt, transmite Agerpres.
Astfel de statistici au un efect imediat pe piață și alimentează îngrijorările operatorilor cu privire la stagnarea rutelor de export din cauza invaziei rusești, pe fondul faptului că Kievul își intensifică utilizarea propriilor porturi, relatează Reuters.
Ucraina se numără printre principalii exportatori mondiali de cereale, iar Portul Constanța a devenit acum cea mai crucială rută alternativă de export pentru Kiev. Acest lucru se datorează faptului că cerealele sunt transportate către portul românesc folosind camioanele, căile ferate sau barjele de pe Dunăre.
În 2022, exporturile de cereale ucrainene prin intermediul Portului Constanța, o rută care nu era activă înaintea izbucnirii războiului, au totalizat 8,6 milioane de tone metrice. Aceste exporturi au înregistrat o creștere semnificativă în 2023, ajungând la 14 milioane de tone, susținute de investițiile realizate din fonduri europene în infrastructura portuară și de echipamentele aduse de operatori.
Te-ar putea interesa și: Sorin Grindeanu: Cerealele ucrainene nu rămân în România. Ce spune ministrul despre tratamentul preferențial pe care l-ar primi ucrainenii în portul Constanța
„Percepţia în rândul operatorilor este că volumele sunt în scădere, coridorul Ucrainei prin propriile sale porturi funcţionează”, a afirmat Viorel Panait, directorul directorul general de la operatorul portuar Comvex S.A.
Acesta a explicat că introducerea noului mecanism de control al exporturilor de cereale de către autoritățile de la Kiev anul trecut, menit să prevină evaziunea fiscală, a contribuit la încetinirea procesului. El a adăugat că operatorii portuari din România, companiile de logistică și cei implicați în transporturile feroviare au făcut investiții semnificative pentru a crește capacitatea de manipulare a cerealelor provenite din Ucraina. De asemenea, a menționat că este în desfășurare o schemă de sprijin finanțată de Uniunea Europeană în acest sens.
„Există temeri că aceste rute de export, înfiinţate în urmă cu doi ani, vor fi pierdute. Ţinând cont de costul de transport echivalent prin porturile ucrainene şi Constanţa, un mod raţional de a prezerva noile fluxuri…ar fi prudent”, a adăugat Panait.