La două luni după ce oficialii Comisiei și Uniunii Europene au interzis majoritatea importurilor de țiței din Federația Rusă, sancțiunile vizează și motorina și benzina.
O analiză realizată de New York Times arată că importurile de carburanți din Rusia vor fi interzise de duminică. Astfel, experții avertizează că scumpirea motorinei va fi inevitabilă.
Așadar, Europa s-ar putea confrunta în următoarea perioadă cu mai multe crize de aprovizionare, analiza realizată de jurnaliștii americani rată că acest pas nu este deloc lipsit de riscuri pentru transportatorii din Europa, dar și pentru cei aproximativ 40% dintre posesorii de autoturisme, care s-ar putea confrunta cu o penurie.
„Chiar dacă embargoul asupra țițeiului rusesc, demarat în 5 decembrie 2022, a produs puține perturbări, există temeri că interzicerea produselor rafinate precum motorina ar putea să nu fie atât de lină. Prețurile livrărilor la termen pe piața europeană au crescut deja”, arată publicația americană.
În 2022, țara condusă de Vladmir Putin a furnizat aproximativ jumătate din importurile de motorină ale Europei, volume care greu pot fi înlocuite rapid. În ultimele săptămâni, rafinăriile din mai multe țări europene și-au pregătit deja rezerve de carburanți.
Pentru a putea a face față acestei situații, analiștii spun că Europa va fi nevoită să aducă mai multă motorină din Arabia Saudită, Kuweit și Emiratele Arabe Unite, precum și din India, China și SUA.
Țări precum Franța și Germania au redus achizițiile de motorină rusească, pentru a pregăti din timp momentul interzicerii totale.
Mai mult decât atât, analiștii atrag atenția că această reechilibrare este abia la început și va provoca tensiuni care forțează prețurile mai mari.
„În primul rând, distanțe mai mari pentru transportul motorinei implică nave mai mari de transport, iar timpii de expediere mai lungi vor crește costurile. Ar putea apărea și defecțiuni de livrare a combustibililor”, mai arată NY Times.
Viktor Katona, analist la Kpler (n.r firmă care urmărește transportul de energie), a declarat că exporturile ruse de motorină au scăzut brusc în ultimele zile. Acesta spune în ultimele săptămâni, navele rusești încărcate cu motorină s-au îndreptat către Maroc.
“În Europa, nu este de așteptat să apară imediat un deficit de motorină și alte produse petroliere; rezervele oferă cel puțin un tampon pe termen scurt. (…) Totuși, diferența dintre prețul motorinei și cel al petrolului, de peste 40 de dolari/baril, este cu mult peste normal, deși este mai mică decât anul trecut. În același timp, șoferii plătesc la pompă o motorină cu 15% mai scumpă decât benzina, față de o diferență de 3% în 2021″, arată analiza NY Times.
În ciuda acestei situații, Rusia a reușit să compenseze parțial interzicerea importurilor de petrol în Europa și a reușit să își vândă țițeiul în țări precum India sau Turcia.
Pe parcursul anului 2022, Rusia a furnizat aproape 50% din totalul importurilor de motorină ale Europei. Totodată, în decembrie anul trecut, Rusia a câștigat aproximativ 12,6 miliarde de dolari din petrol, o scădere de aproximativ 24% față de 2021.
De asemenea, Uniunea Europeană a anunțat că va interzice majoritatea importurilor de produse petroliere ruseşti pe cale maritimă, începând cu data de 5 februarie 2023.