Conform studiului global al consumatorilor din industria auto realizat de Deloitte în 2024, în piețele dezvoltate, cum ar fi Germania (55%), Japonia (58%) și Statele Unite (59%), prețul rămâne criteriul principal în alegerea mărcii pentru viitoarea achiziție de mașină. În schimb, în India (65%) și în regiunea Asia de Sud-Est (62%), consumatorii acordă prioritate calității produsului. Pentru cumpărătorii din China (53%) și Coreea de Sud (55%), performanța vehiculelor este factorul determinant în procesul de selecție, transmite Profit.ro.
În același timp, dorința de a cumpăra o mașină cu motor pe combustie internă este din ce în ce mai populare în rândul consumatorilor din anumite piețe. De exemplu, în SUA (67%, în creștere de la 58% în 2023), Asia de Sud-Est (52%, în creștere de la 50%) și Germania (49%, în creștere de la 45% în 2023), numărul celor care își doresc astfel de mașini este în creștere.
Consumatorii care se îndreaptă spre o mașină electrică se bazează pe mai multe argumente în diferite piețe. De exemplu, în SUA (66%), Japonia (62%) și Germania (50%), aceștia sunt atrași de prețurile mai reduse la alimentare. În schimb, în India (68%) și într-o măsură mai mică în alte zone (56%), preocuparea pentru protecția mediului și costurile mai mici de întreținere sunt motivele principale pentru a opta pentru o mașină electrică.
Te-ar putea interesa și: Categoriile de maşini care se vor scumpi în 2024. În 2023, preţurile au crescut în medie cu 18%
„Încetinirea ritmului de dezvoltare a vehiculelor electrice nu este încă foarte vizibilă în Europa, unde vânzările au înregistrat rate anuale semnificative de creștere, cel puțin pentru cele pe baterie și modelele hibride (37%, respectiv 30% în 2023 față de 2022), potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile. Totuși, în ultima lună a anului trecut am asistat la o temperare a ritmului, posibil influențată de piața din Germania, unde se remarcă o inversare de trend către mașinile pe combustie internă. În România, vânzările de mașini electrice au urcat cu peste 50% în primele 11 luni din 2023, depășind 10% cotă de piață, dar evoluția este incertă, având în vedere înjumătățirea subvenției acordate de stat pentru aceste autovehicule”
, după cum explică Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Referitor la mașinile electrice cu baterii, participanții la studiu sunt în principal preocupați de timpul de încărcare, autonomie, preț și potențialele costuri legate de schimbarea bateriei. În plus, majoritatea consumatorilor implicați în studiu exprimă îngrijorări cu privire la impactul asupra mediului al bateriilor în cazul acestor mașini – India (89%), Asia de Sud-Est (77%), Coreea (69%), China (66%), Germania (64%), SUA (62%), Japonia (57%), ceea ce sugerează că actorii din industrie trebuie să adopte practici durabile în ceea ce privește utilizarea și reciclarea acestor componente.
În același timp, angajamentul unei mărci auto față de practici durabile este considerat important sau foarte important de către consumatorii din India (56%), China (50%) și Asia de Sud-Est (39%), iar într-o oarecare măsură pentru cei din Japonia (54%), Coreea (41%), Germania (40%) sau SUA (36%).