Cei mai bogați oameni din toată lumea au dus așa-zisa „bogăție discretă” la un nou nivel. Aceștia recurg tot mai des la achiziții private de vile, opere de artă și mașini de epocă pentru a evita atenția, potrivit experților, scrie CNBC, citat de Economedia.
Cumpărătorii și vânzătorii bogați apelează foarte des la vânzări private și la listări în afara pieței pentru a evita atenția de pe rețelele de socializare, susțin companiile de licitații și brokerii imobiliari de lux.
În vreme ce vânzările prin licitații publice au înregistrat un declin în lumea artei, iar vânzările private care se fac în spatele ușilor închise între cumpărători și vânzători discreți sunt în creștere.
Cu un an în urmă, când vânzările combinate ale licitațiilor publice pentru Sotheby’s, Christie’s și Phillips au scăzut cu 19%, vânzările private au crescut cu un procent de 4% la Sotheby’s și cu 5% la Christie’s, ajungând la 2,4 miliarde de dolari la cele două case de licitații. CNBC a relatat în februarie că Christie’s a vândut o pictură de Mark Rothko pentru o sumă colosală de peste 100 de milioane de dolari miliardarului Ken Griffin, miliardar al fondurilor speculative, chiar dacă licitațiile publice au continuat să scadă.
Mașinile clasice înregistrează și ele o trecere la vânzările private, în special în cazul celor mai scumpe și rare modele. RM Sotheby’s, compania de licitații de mașini clasice, a vândut Ferrari, Porsche și alte mașini trofeu prin licitație publică timp de peste 30 de ani.
De asemenea, divizia de vânzări private RM Sotheby’s, proaspăt înființată, a înregistrat vânzări de peste patru ori mai mari în ultimii patru ani, potrivit lui Shelby Myers, șeful global al vânzărilor private pentru RM Sotheby’s.
„Vânzările private, în cadrul cărora mașinile sunt negociate discret între cumpărător și vânzător fără licitație sau preț public, reprezintă acum aproape o treime din venituri”, a declarat acesta.
„Am văzut cu siguranță o tendință în care oamenii doresc să facă tranzacții private. Discreția astăzi este esențială. Oamenii pot cumpăra fără ca întreaga lume să se holbeze la ei”, a mai spus Myers.
Creșterea vânzărilor private către bogații lumii pentru mașini clasice, artă, bunuri imobiliare și alte piețe este determinată de social media, tehnologie și de scăderea prețurilor pentru obiectele de colecție. În momentul în care o operă de artă sau o mașină clasică este scoasă la licitație, rezultatele și, uneori, vânzătorul, sunt foarte publice și promovate pe rețelele de socializare și pe bloguri.
Specialiștii în obiecte de colecție spun că vânzătorii nu vor să riște să scoată la licitație un obiect prețios, doar pentru ca acesta să se fie vândut public cu un preț mic la licitație.
„Este foarte public acum când cineva pierde bani dintr-o vânzare și nimeni nu vrea asta. Până acum câțiva ani, puteai să cumperi o mașină la licitație și prețurile nu erau distribuite pe toate rețelele de socializare.”, a spus Myers.
Colecționarii bogați amatori în a-și expune mașinile la evenimente și prezentări de premii se feresc acum de licitații, deoarece spectatorii au mai multe șanse să își dea seama cât a plătit proprietarul.
„Pasionații de mașini obișnuiau să fie un grup relativ mic și strâns unit. Acum, când un colecționar important își prezintă mașina, se răspândește ca un foc de paie pe bloguri și pe internet. Și toată lumea poate vedea cine este proprietarul și cât a plătit.”, a spus Myers.
În ceea ce privește domeniul imobiliar, cele mai mari afaceri din Manhattan, Malibu, Aspen, Hamptons și Palm Beach sunt acum vânzări private sau „off-market”. Cunoscute și sub numele de listări „în șoaptă” sau „de buzunar”, proprietățile în afara pieței nu sunt listate pe serviciile de listări multiple sau pe site-urile publice, ci sunt vândute în liniște între un grup select de brokeri și cumpărători bogați.
De asemenea, o casă de oraș din Greenwich Village din Manhattan a fost vândută anul acesta în afara pieței pentru 72,5 milioane de dolari, fiind cea mai scumpă casă de oraș vândută vreodată în centrul orașului. Un alt exemplu – un conac de 13.000 de metri pătrați din Palm Beach a fost vândut în afara pieței pentru 60 de milioane de dolari, fiind una dintre cele mai scumpe case care nu se află pe malul apei, vândută vreodată pe insulă. În plus, prima vânzare de peste 100 de milioane de dolari din Aspen – conacul lui Patrick Dovigi de pe Red Mountain către miliardarii Steve Wynn și Thomas Peterffy – a fost în afara pieței, brokerul reprezentând atât cumpărătorul, cât și vânzătorul.