Danemarca și Germania sunt cu un pas mai aproape de a fi legate prin cel mai lung tunel rutier și feroviar subacvatic din lume. Regele Frederik al X-lea al Danemarcei a inaugurat luni primul element al tunelului Fehmarnbelt, care va măsura 18 kilometri pe sub Marea Baltică. Acesta va lega sudul Danemarcei de nordul Germaniei, oferind un impuls semnificativ tranziției ecologice a sectorului transporturilor și reducând considerabil timpul de călătorie între Scandinavia și Europa Centrală, notează Euronews.
Tunelul Fehmarnbelt, a cărui deschidere este planificată pentru 2029, va transforma radical modalitățile de transport dintre cele două țări. Timpul necesar pentru a traversa marea va fi redus de la 45 de minute, cât durează în prezent traversarea cu feribotul, la doar 7 minute cu trenul.
După cum arată sursa citată, această investiție va lega localitățile Roedby din Danemarca și Puttgarten din Germania, oferind conexiuni rutiere și feroviare directe către Europa Centrală și țările nordice. Frederik a marcat acest moment semnificativ prin inaugurarea unei plăci la intrarea în primul tronson de 217 metri ai construcției, care urmează să fie scufundat într-un șanț pe fundul mării din partea daneză în cursul acestui an.
Te-ar putea interesa și: CNAIR face anunțul momentului. Când vom circula pe ultimii 10 km de pe Autostrada București Sud
Proiectul, gestionat de compania Sund & Baelt, promite să fie cea mai mare construcție de acest fel din lume, incluzând și o cale ferată electrificată. Mașinile vor putea traversa Marea Baltică în 10 minute pe cele patru benzi, în timp ce trenurile vor parcurge distanța în doar șapte minute.
Decizia de a construi această legătură sub formă de tunel imersat a fost luată în 2011, urmând să conecteze insula Lolland din sudul Danemarcei cu insula Fehmarn din nordul Germaniei. Lucrările pe partea daneză au început în iulie 2022, iar pe partea germană exact un an mai târziu. Costul total al legăturii Fehmarn este estimat la 55,1 miliarde de coroane (aproximativ 4,8 miliarde de euro), fiind finanțat de utilizatorii din Danemarca. Guvernul danez urmează să stabilească taxa de trecere pentru tunel într-o etapă ulterioară.
Acest proiect ambițios se alătură altor realizări notabile ale Danemarcei în domeniul infrastructurii de transport. În ultimii ani, țara a construit legături rutiere și feroviare cu Suedia vecină și între două mari insule daneze. În 2000, un pod și un tunel peste strâmtoarea Oresund au conectat Copenhaga de Malmo, al treilea oraș ca mărime din Suedia, iar în 1998, traficul rutier a fost deschis între insulele Funen și Zealand, facilitând accesul către Copenhaga.
Tunelul Fehmarn va fi format din 89 de elemente de beton, construite la o instalație specială din Roedbyhavn pe insula Lolland, un șantier supranumit cel mai mare din Europa de Nord. În luna mai a acestui an a fost turnat primul element, marcând începutul unei noi ere pentru transportul european.