Imediat după pandemie, China a reușit să surclaseze Coreea de Sud (în 2021) și Germania (în 2022) în ceea ce privește exportul de mașini, devenind, astfel, al doilea exportator de automobile din lume, după Japonia. Cererea a fost în creștere mai cu seamă în ceea ce privește mașinile electrice. Exporturile de mașini electrice produse în China s-au dublat până la 380.000 de unități. Aceste mașini reprezintă aproape 40% din totalul de vehicule exportate.
Iată, însă, că anul 2023 vine cu un nou record pentru China, care, potrivit estimărilor, are șanse foarte mari să lase în urmă și Japonia.
Unul dintre motivele pentru care China a devenit cel mai mare exportator de automobile din lume este atribuit vânzărilor din Rusia. Mărcile chineze au profitat de ieșirea producătorilor europeni, americani și asiatici (Japonia și Coreea de Sud) de pe piața rusească în urma declanșării războiului din Ucraina.
”China a atras atenţia asupra ei prin pandemie, depăşind Coreea de Sud în 2021 şi Germania în 2022, devenind al doilea mare exportator de maşini”, a declarat agenţia de ratingMoody’s într-un raport recent.
China vine cu viteză din spate, între cele două țări fiind un decalaj de aproximativ 70.000 de maşini pe lună în trimestrul doi al anului 2023, comparativ cu aproape 171.000 în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Menținând acest ritm, China va surclasa fără probleme Japonia până la sfârşitul anului, prognozează economiştii Moody’s, potrivit news.ro
În prima jumătate a anului 2023, veniturile din exportul de vehicule electrice ale Chinei s-au dublat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Comparativ, exporturile totale de automobile din Japonia şi Thailanda, care includ atât vehicule tradiţionale, cât şi electrice, nu au revenit încă la nivelurile înregistrate înainte de pandemie.
Specialiștii de la Moody’s notează că un avantaj al creșterii exporturilor de mașini electrice din China a fost producţia de celule de baterii litiu-ion. În acest moment, China produce mai mult de jumătate din aprovizionarea mondială cu litiu, datorită costurilor sale reduse cu forţa de muncă, în comparaţie cu Japonia şi Coreea de Sud.
China înregistrează, de asemenea, mai mult de jumătate din capacitatea mondială de rafinare a metalului.
Acest succes surprinzător al Chinei a determinat cele mai mari companii auto din lume (printre care Tesla și BMW) să înființeze unităţi de producţie în China.
Potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie, în aprilie, vânzările de maşini electrice au crescut la peste 10 milioane în 2022, China fiind pe primul loc şi reprezentând aproximativ 60% din piaţă. Cele mai mari piețe de export pentru mașinile de proveniență chineză sunt Belgia, Australia și Thailanda.