Comisarul european Adina Vălean anunță modificări majore pentru șoferi în UE. Adina Vălean susține că în aceste momente, se lucrează intens la aceste modificări care vor viza printre altele implementarea Permisului de conducere digital pentru a reduce numărul șoferilor care au avut contravenții într-o altă țară UE, felul în care un permis poate fi retras și obținut și modul de acțiune dacă un șofer urcă băut sau drogat la volan și norme precise privind starea drumurilor, potrivit Rador.
Citește și Se modifică iar Codul Rutier. Sancțiuni mai dure pentru șoferii vitezomani
Comisarul european a dezvăluit în cadrul unui interviu pentru 24CHASA că în unele țări din UE au fost introduse deja permise de conducere digitale, însă acestea sunt valabile la nivel național.
”Unele țări din UE au introdus deja permise de conducere digitale, dar acestea sunt valabile doar la nivel național. Odată cu revizuirea Directivei europene privind permisele de conducere, noi garantăm că documentele emise într-un stat membru UE vor fi recunoscute în întreaga Uniune. Discutarea propunerilor noastre cu Parlamentul European și cu Consiliul abia a început. Prin urmare, este prea devreme pentru a prognoza data de la care se vor aplica noile reguli. Dar pot să vă spun că prevederile propuse de noi privind permisele de conducere mobile vor intra probabil în vigoare după trei ani de la adoptarea directivei”, a spus Adina Vălean.
Comisarul european pentru Transporturi a subliniat că permisele de conducere electronice vor avea aceiași valabilitate ca și cele fizice, iar pentru permisele de conducere categoria A și B, valabilitatea este de 15 ani, iar pentru categoriile C și D este de 5 ani.
Întrebată cine va fi responsabil pentru retragerea permisului de conducere dacă se constată că șoferul a comis încălcări ale regulamentului în străinătate, Adina Vălean a răspuns: „Doar țara care a eliberat permisul de conducere electronic va avea dreptul de a-l retrage.”
În ceea ce privește numărul de șoferi care au avut contravenţii într-o altă țară din UE și apoi au scăpat fără a fi sancţionaţi, comisarul european a dezvăluit că în 2019, numărul lor se ridica la circa 6,3 milioane.
”În 2019, în UE au fost comise aproximativ 14,5 milioane de infracţiuni rutiere de către conducătorii de vehicule înmatricularte în străinătate. Aproximativ 6,3 milioane dintre acestea, circa 40%, nu au fost sancţionate. Acesta este un procent relativ ridicat în comparație cu nivelul general de nesancţionare pentru astfel de infracțiuni în țările Uniunii”, a mai spus comisarul european pentru Transport.
Mai mult, Adina Vălean a explicat și ce a determinat Comisia Europeană să anunțe modificările privind actele digitale.
”Câteva state au introdus deja sau intenționează să introducă permise de conducere digitale la nivel național. Cu toate acestea, regulile actuale privind permisele de conducere permit recunoașterea reciprocă numai a permiselor fizice. Era clar că trebuie să revizuim directiva privind permisul de conducere pentru a garanta recunoașterea reciprocă în era digitală. Aceasta este o modalitate de a profita de digitalizarea în curs de desfășurare a administrației și transportului. Permisul de conducere digital ne va ajuta, de asemenea, să evităm noi obstacole în calea liberei circulații a persoanelor și a afacerilor în UE”, a transmis Adina Vălean.
De asemenea, oficialul european a mai dezvăluit când și cum vor putea obține tinerii permisul de conducere.
”Accidentele rutiere au loc mai des în rândul tinerilor participanţi la trafic, decât în rândul celor mai în vârstă. Deși ei reprezintă doar 8% din numărul total al șoferilor, în două din cinci coliziuni mortale este implicat un șofer sau un motociclist cu vârsta de sub 30 de ani. Acesta este un motiv real de îngrijorare. Acest tipar este influențat de factori comportamentali, dar și de lipsa lor de experiență.
Prin urmare, am analizat diferite măsuri politice pentru a îmbunătăți gradul de conștientizare a riscurilor și pentru a reduce numărul de decese rutiere și răniri grave în rândul tinerilor. Noua directivă va introduce o perioadă de probă de cel puțin 2 ani de la luarea examenului și, în același timp, va fi o regulă pentru toleranță zero pentru şofat în stare de ebrietate.
Tinerii vor putea susține examenul pentru obţinerea permisului la vârsta de 17 ani, dar nu vor avea voie să conducă singuri până când vor împlini 18 ani. În acest fel, ei vor dobândi o experiență valoroasă de conducere sub supravegherea unui adult în primul lor an de şofat. De asemenea, vom adapta instruirea și examenele pentru a pregăti mai bine șoferii pentru numărul tot mai mare de utilizatori vulnerabili în trafic” a dezvăluit comisarul european.
Citește și Infracţiunea care te lasă timp de cinci ani fără permis. Atenţie, şoferi: s-a schimbat legea!